Řidiči nejen na Vysočině se nyní mohou setkat se dvěma nepříjemnými a v mnoha případech i nebezpečnými jevy. První – náledí - souvisí s počasím, které v naší zemi panovalo během několika uplynulých dní. A hlavně s aktuálním oteplováním. Řidiči budou po zimě určitě narážet i na druhý jev, kterým jsou četné výtluky.
Náledí je ledová vrstva pokrývající zemský povrch, která vzniká postupným mrznutím (nepřechlazených) kapek deště nebo mrholení na povrchu země. Náledí vzniká též zmrznutím částečně nebo úplně roztátého sněhu při poklesu teploty pod bod mrazu.
S tímto jevem je třeba počítat zejména večer a ráno, kde se teploty ještě pohybují kolem bodu mrazu. Případné dešťové srážky mohou situaci na komunikacích ovlivnit ještě výrazněji než odtávající sníh, zejména pokud se jedná o déšť mrznoucí s tvorbou ledovky.
„Zimní údržba na možný vznik těchto situací preventivně reaguje v souladu s plánem zimní údržby pro danou oblast aplikací odpovídajícího posypového materiálu (sůl, solanka, inert), aby tak zajistila požadovanou sjízdnost komunikací odstraněním vzniklých závad. Nicméně zejména v kopcích může být účinek posypu snižován tekoucí vodou, a vozovky tak mohou i přes veškerou snahu namrzat,“ vysvětluje Martin Buček z Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).
Druhým jevem, na který budou řidiči po zimě ve zvýšené míře na komunikacích narážet, jsou lokální poruchy ve vozovce – například výtluky. „Na rozdíl od předchozích několika let zažíváme letos obvyklou zimu s nízkými teplotami i s jejich výraznými změny (rozdíly i 20-30°C ) a vyššími úhrny sněhových i dešťových srážek. To jsou podmínky, které společně s těžkou nákladní dopravou soustředěnou na dálnicích a silnicích I. tříd negativně ovlivňují životnost konstrukčních vrstev komunikací,“ dodává další vysvětlení Martin Buček.
ŘSD si je podle jeho slov tohoto vědomo a stav komunikací ve správě ŘSD ČR v kraji pravidelně kontroluje a zjištěné závady okamžitě odstraňuje. „Pokud to není možné, reagujeme na nezbytně nutnou dobu umístěním příslušného dopravního značení, třeba dopravní značkou Nerovnost vozovky,“ dodává Buček.
Řidiči by v tomto období měli s těmito jevy na komunikacích počítat. Každý, kdo usedne za volant, by je měl předvídat a zejména přizpůsobit rychlost jízdy dopravně technickému stavu a povaze komunikace v rámci známého pravidla, které říká, že řidič je povinen jet takovou rychlostí, aby stačil zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.