Služby města Jihlavy (SMJ) přišly s vyhodnocením zimní údržby místních komunikací. Jak uvedl mluvčí SMJ Martin Málek, SMJ od 1.11. 2024 do 31.3.2025 udržovaly kolem 300 kilometrů silnic a 200 kilometrů chodníků. Nejdražší byl leden a hned po něm únor.
Údržba probíhala na silnicích a chodnících ve vlastnictví města Jihlavy, a to podle pořadí I. až IV. v důležitosti. „Technologie posypu se řídila metodickým návodem k zabezpečení sjízdnosti místních komunikací v zimním období. Schody, přechody pro chodce a veřejné cesty, které nešlo ošetřit strojně, se posypávaly ručně. Na vytipovaná místa se umístilo 180 kusů plastových kontejnerů s posypovým materiálem. Kromě techniky, která zajišťovala zimní údržbu, bylo mimo jiné operativně připraveno nastoupit do práce až 30 pracovníků na ruční práce,“ shrnul Martin Málek.
Konkrétně uplynulá zimní údržba se pro pracovníky SMJ rozběhla od 11. listopadu 2024 a skončila letos 23. února. Potom se v březnu udržovala hlavně pohotovost.
„Občas byl nějaký výjezd techniky určené k zimnímu posypu. Nejdražší údržba a nejvíce posypového materiálu se vysypalo v měsíci lednu. Zimní údržba v tomto měsíci stála 5 493 624 korun. Druhý nejnáročnější měsíc na údržbu byl únor. Největším problémem při letošní zimní údržbě bylo časté tvoření ledovky na místních komunikacích. Vyhláška zakazuje používat jako posypový materiál sůl, protože poškozuje inženýrské sítě a negativně působí na zeleň,“ nastínil Málek.
Zároveň si pochvaluje, že zima pracovníkům SMJ letos nenarušila jarní blokové čištění ve městě, jako tomu bylo v jiných letech. To se naplno rozběhlo se začátkem dubna.
Mluvčí SMJ dále popsal, že dispečink zimní údržby mnohdy fungoval nepřetržitě 24 hodin. Dispečeři museli v některých případech, povolávat zaměstnance do práce již na třetí hodinu ranní. „Jedině tak bylo možné udržet páteřní komunikace ve městě sjízdné. Průběh zimy byl opět z dlouhodobého hlediska nadprůměrný. A to zejména v lednu a únoru,“ dodal Málek.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám