V pondělí 20. dubna se lidem v Jihlavě znovu otevřely dveře magistrátu, jeho zaměstnanci opět pracují v běžných úředních hodinách. Větší nápor lidí eviduje odbor dopravy, který přizpůsobil návštěvníkům vyvolávací systém, pořadová čísla hlásí i čekajícím před budovou.
Podle prvních dnů, kdy se úřady po uvolnění vládních nařízení opět otevřely v běžných hodinách, jsou nejvytíženějšími odbor dopravy a matrika. Na dopravním odboru se nejvíce řeší evidence řidičů a vozidel, matriční úřad se zase potýká se svatbami.
„Záležitosti ohledně registru vozidel a řidičů přišlo během pondělního dne vyřídit kolem 300 návštěvníků. Další chodí také na speciální stavební úřad nebo řešit zábory veřejných prostranství vzhledem k blížícím se prázdninám,“ uvedl vedoucí odboru dopravy Lubomír Dohnal.
Ještě více lidí přišlo v druhý pracovní den, tedy ve středu 22. dubna. Služby odboru dopravy využilo skoro 360 klientů. Na dodržování bezpečnostních opatření dohlíží městská policie. Lidé nestojí ve frontách, dodržují rozestupy.
„Přizpůsobili jsme situaci také náš vyvolávací systém, je možné jej slyšet, i když klienti čekají před budovou, viditelný zvenku je i číselný pořadník,“ doplnil Lubomír Dohnal.
Na evidenci obyvatel v pondělí přišlo měnit adresu nebo registrovat bydliště kolem 25 klientů, tedy stejný počet jako v minulých týdnech nouzového stavu. Záležitosti ohledně občanských průkazů a pasů si běžně chodí vyřídit kolem 100 lidí denně, nyní magistrát eviduje kolem 75 žádostí.
Více záležitostí řeší také matriční úřad. Od pondělí 20. dubna se mohou v omezeném počtu lidí a za dodržení bezpečnostních opatření znovu konat svatby. „Přestože se nás lidé ptají, jestli mohou svatbu uspořádat ve více lidech, není v naší kompetenci to povolit. Zatím jsou umožněny jen svatby do deseti lidí, a to včetně oddávající, matrikářky nebo například fotografa, recitátora či hudebníka,“ vysvětlila Jana Batoušková ze správního odboru jihlavského magistrátu.
O svatby v těchto dnech je poměrně velký zájem, jen v tomto týdnu vstoupí do manželství čtyři páry. Na květen, kdy obecně bývá svateb nejméně, si své datum zarezervovalo 13 párů. Další čekají, jak vláda uvolní povolené počty svatebních hostů.
Největší zájem o svatby eviduje matrika na 6. června. V sobotu 6. 6. chce svatbu na jihlavské radnici uspořádat 12 párů. Většinou jde ale o velké svatby s 50 – 80 hosty, které se prozatím nesmějí konat.
„I když vyzýváme, aby lidé na úřad chodili jen v nejnutnějších situacích, chodí si vyřizovat i občanské průkazy, které jsou platné až do května nebo června. Jeden klient v pondělí žádal dokonce o expresní vyřízení pasu,“ uvedl mluvčí města Radovan Daněk.
Aby lidé nešli na úřad zbytečně, tak je podle Daňka vhodné před cestou na úřad zkontaktovat pracovníka odboru, na který lidé míří. Pokud bude i přesto nutná návštěva úřadu, dokumenty mířící na podatelnu lze odevzdat do schránek za vchody. Rozestupy při vstupu do budovy hlídají strážníci městské policie, u vchodů a na vybraných místech při procházení úřadem si lze také vydezinfikovat ruce. Samozřejmostí je rouška či jiná ochrana dýchacích cest.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.