Výtluků na silnicích po celém kraji si nejde nevšimnout. Obecně totiž platí, že čím mrazivější zima, tím větší výtluky na silnici. Takže stavu silnic aktuální mrazivé počasí ani trochu neprospívá. Stejně jako loni, se i letošní jaro údržba silnic zaměří na opravy výtluků. A to napříč celou Vysočinou.
Na začátku je třeba vysvětlit, že poruchy ve vozovce se vytvářejí kvůli takzvanému cyklování, kdy dojde k zatečení vody do trhlin v asfaltu, která zmrzne a poté rozmrzá, což trhá vozovku. Dílo zkázy poté dokončí projíždějící vozidla. Stejně jako loni, se i letošní jaro údržba silnic zaměří na opravy výtluků.
„Odbor dopravy má v rozpočtu na letošní rok přidělenou částku na údržbu a opravy silnic ve výši 25 milionů korun. V částce jsou zahrnuty ale i náklady na zimní údržbu silnic, která spolkne podstatnou část z této sumy a jednu až dvě velkoplošné rekonstrukce vozovek,“ upřesnil za Jihlavu Karel Trojan z městského odboru dopravy.
V krajském městě opravy vozovek zajišťují pracovníci Služeb města Jihlavy. Loni se osvědčila nová technologie pomocí infračervených nahřívačů s následným doplněním asfaltu, která se použila například v ulicích Kainarova nebo Resslova. „Výhodou je hlavně vyšší životnost vysprávky, proto hodláme tuto metodu letos znovu využít,“ vysvětluje Karel Trojan.
Ne všechny výtluky se ale nechávají až na jaro, u některých je nutná okamžitá oprava. Jak říká Julius Janeba, výrobní náměstek Krajské správy a údržby silnic Vysočiny (KSÚSV), opravy výtluků lze provádět až do -10°C. Navíc technologicky není tak důležitá teplota jako voda. Výtluk by měl být před opravou pokud možno suchý. Opravy na silnicích Vysočiny nyní probíhají na nejvíce postižených úsecích každý den.
„K těmto úpravám v zimě se používá takzvaná studená asfaltová směs, ta má ale nízkou životnost. Nyní prověřujeme možnost, zda by bylo i teď v zimě možné využít zmíněné technologie infračerveného zahřívání,“ doplnil ještě k opravám Trojan.
KSÚSV používá k opravám hlavně vlastní techniku, někdy zkouší i některé metody od specializovaných dodavatelů. „Nejvíce poškozené jsou páteřní tahy s velkou intenzitou provozu, kde je technologie údržby chemická. Například II/602 Olešná – Strměchy, II/353 Velký Beranov – Rytířsko, II/353 Stáj – Zhoř, II/360 Třebíč – Rudíkov nebo třeba II/406 průtah Třeští,“ jmenuje výrobní náměstek Julius Janeba. Ještě dodal, že pracovníci KSÚSV nyní provádí provizorní opravy technologií studené obalované směsi, případně jiné. Během letních měsíců tyto nejhorší úseky projdou celkovou rekonstrukcí.
V Jihlavě už je předběžná částka na opravy silnic známá, pro odbor dopravy je v rozpočtu letos vyčleněno 25 milionů korun. U silnic, které má na starosti KSÚSV, zatím visí otazník. „Částku na opravy nyní nevíme, záleží na skutečných nákladech zimní údržby a případných rozpočtových opatřeních Kraje Vysočina,“ uvedl na závěr Janeba.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.