Úterý, 5. srpna 2025, 19:31
Vozový park denně jezdící na kolejích Vysočiny patří k nejmladším v republice. Staré vlaky České dráhy nabízí k odprodeji a stávají se z nich i restaurace nebo ubytovny. Pokud o ně není zájem, míří do kovošrotu.
Jen v prvním pololetí letošního roku skončilo ve šrotu dvě stě vozů včetně lokomotiv. Více než polovinu z tohoto počtu dělaly lidové zvané „koženky“ pro dálkovou a regionální dopravu. „Do šrotu míří hlavně starší a nepopulární vozidla, která skončila provoz díky nasazení moderních vlaků,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský s tím, že v dalších letech má dojít k likvidaci více než čtyř set starších a nepotřebných vozů.
Dalších třináct vyražených vozidel se podařilo prodat. Stanou se netradičním zázemím pro gastronomii, ubytování, některé z nich budou využívané na nostalgické jízdy. „Mezi vozy, které dráhy nabízí k odprodeji, jsou aktuálně například patrové vozy, které jezdily na elektrizovaných tratích například z Havlíčkova Brodu do Kolína, Žďáru nad Sázavou nebo do Jihlavy,“ řekl Štáhlavský Jihlavské Drbně.
Na Vysočině je přitom aktuálně jeden z nejmladších vozidlových parků u nás. „Základ tvoří elektrické jednotky RegioPanter a dále jednotky RegioFox a motorové vozy RegioSpider,“ popsal mluvčí. Šest nejmodernějších RegioPanterů, šestnáct RegioFoxů a dále třináct ReioSpiderů a RegioSharky jsou doma v Havlíčkově Brodě.
„Dohromady je to více než šedesát jednotlivých vozidel a článků s více než 3 800 pohodlnými místy v klimatizovaných vozech. Denně ujedou moderní vozy z depa Havlíčkův Brod zhruba 13 a půl tisíce kilometrů, což odpovídá například vzdálenosti z Havlíčkova Brodu do australského Perthu. Dílem jsou to výkony za hranicemi kraje Vysočina,“ zmínil zajímavost Šťáhlavský.
Neděle, 8. září 2024, 10:53
Dva roky trvala obnova vlaků, které jezdí po Vysočině. A nyní je modernizace regionální vlakové flotily dokončena. Vysočinou teď projíždí z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky.
Moderním vozům pak na méně frekventovaných tratích v kraji vypomáhají motorové jednotky Regionova a motorové vozy z druhé poloviny devadesátých let. Co se týká dálkových vlaků přes Vysočinu, má dojít k výměně dopravce na lince R9 Vysočina Praha – Brno a také linku R11 Plzeň – Brno čeká náhrada starších vozů za modernější.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám