Na autokrosových tratích se v divizi Junior Buggy začíná prosazovat čtrnáctiletá Eliška Plná. Sympatická dívka žije v Pohledských Dvořácích u Havlíčkova Brodu a aktuálně je nominovaná na Zlatý volant v kategorii Talent roku. Hlasovat pro ní může každý. V následujícím rozhovoru přiblížila mladá závodnice svůj život na závodních tratích i mimo ně.
Váš otec je velkým fanouškem motorsportu, jel několikrát i Rally Dakar jako spolujezdec, pohybujete se tedy v prostředí závodních aut od dětství?
Ano, už od narození jsem se pohybovala okolo motorsportu. Už odmala jsem jezdila podporovat a sledovat tátovy závody. Motorsport mě už tehdy bavil a myslím, že bylo dost předvídatelné, co bude následovat.
Kdy jste poprvé usedla za volant a jaké jste měla pocity?
Nejdříve jsem usedla za řidítka, už ve dvou a půl letech jsem dostala čtyřkolku. Ale později vše začalo směřovat k volantu. Když jsem v sedmi letech vyhrála akademii, kterou pořádal Autoklub ČR, započala jsem svoji jezdeckou kariéru v nejmenší kategorii v autokrosové disciplíně.
Jezdila jste v několika kategoriích s buggy, můžete se v krátkosti ohlédnout? Jakých úspěchů jste dosáhla?
Prošla jsem si pár kategoriemi a můj nejlepší výsledek se dostavil minulý rok, když jsem si dojela pro titul mistra ČR a pro titul mistra zóny střední Evropy. V minulých letech jsem také získla dvakrát titul vicemistra ČR. A také minulý rok jsem si v šampionátu Mistrovství Evropy dojela pro 4. pozici i po několika technických potíží.
Kolik vám je vlastně let a jak je náročné skloubit závodění se školou? A máte čas ještě na další záliby?
Mně je 14 let a chodím do 9. třídy. Musím ale uznat, že času moc nemám. Dát dohromady učení, ostatní záliby, přípravu buggyny na závody, mojí fyzickou přípravu a tak dále není vůbec jednoduché, ale zatím všechno zvládám bez potíží a stíhám i dodatkový sport, atletiku. Denní rozvrh mám velice nabitý, ale moc mě to baví.
Co na závodění říkají spolužáci a učitelé ve škole?
Někteří spolužáci mi hodně fandí a podporují mě, což je skvělé. A učitelé mě určitě taky moc podporují a ptají se na moje výsledky. A já se vždy ráda rozpovídám.
Můžete v krátkosti představit svůj závodní stroj?
Já závodím v divizi Junior Buggy, máme náhon na všechny čtyři kola. Motory máme z motorek, Yamaha nebo Suziki s obsahem 600 ccm. Ale nutno podotknout, že na některých tratích jsme rychlejší než královská divize Super Buggy. Takže jsme ve špičce velmi rychlí a to je jednou z mnoha věcí, proč nás to baví a naplňuje.
Jak moc máte možnost si buggynu nastavit na svůj jezdecký styl? A když někdy zrovna nejede, poznáte, v čem je problém?
Máme hodně možností jak si nastavit buggynu na daný závod. Samozřejmně ale máme stanovená pravidla, která se musí dodržovat, nebo nám hrozí vyloučení. Ale těch možností nastavení je spousta. Nejčastěji měníme převody a nebo nastavení tlumičů. Jezdec samozřejmně musí znát dobře techniku buggyny, aby poznal co je potřeba změnit a jaké nastavení zvolit, bez toho nejde závodit.
Autokros je kontaktní sport – jdete do soubojů s ostatními buggynami jako dívka opatrněji? A jsou naopak soupeři galantnější, že se k dívkám na volantem chovají jinak než ke klukům?
Pravdou je, že autokos je velmi kontaktní sport. Ale že by se holky soubojů bály a kluci byli opatrnější vůči holkám, to vůbec ne, někdy je to právě naopak. Kluci nemají rádi, když je poráží holky, to je známé. Takže si troufám říct, že ty rány v souboji dostáváme uplně stejně, jako ty kluci, v některých situacích ne-li více. My jako holky si také umíme vybojovat pozici a kluky nešetříme, oni to dobře vědí.
Máte za sebou nějakou větší havárii, ať už po vlastní chybě nebo po ataku soupeře?
Havárií mám za sebou taky už moc. Nikdy nešlo ale o nic vážného - mně se nic nestalo, buggyně ale jo. Vždy to byly jen upadané poloosy, unibaly a další opravitelné věci. Až tedy na jeden případ, když mi po technických problémech shořela celá buggyna, ale já stihla včas utéct.
Loni jste se začala na autokrosových tratích prosazovat. Jaké máte vztahy se soupeři a máte k sobě blíže s Eliškou Pytlounovou, která je další dívkou na špičce?
Vztahy se soupeři bych popsalala takto: v depu a mimo trať velcí kamarádi, a na trati se nedáme ani milimetr. Musím uznat, že vtahy mezi jezdci jsou skvělé, ale rivalita je tam taky velká.
Jakou trať máte nejradši?
Já mám plno oblíbených tratí, ale mezi ty úplně nejlepší patří Nová Paka, St. Igny de Vers ve Francii a Nyírád v Maďarsku.
Jaké máte cíle do budoucna? Chcete jednou navázat na české úspěchy v SuperBuggy? Nebo máte z těchto strojů přeci jen respekt?
Moje cíle do budoucna? Ráda bych zůstala ještě nějakou dobu v autocrossu, ale mým velkým snem je také Rally Dakar. Můj taťka ho několikrát jel, tak bych to chtěla také zkusit. Kdyby se ale naskytla příležitost nebo nabídka do jakékoliv discilíny, neváhala bych a šla bych to zkusit.
Nyní máte nominaci v anketě Zlatý volant v kategorii Talent roku. Zatím jste ve vedení, případné vítězství dívky by bylo opravdu unikátní, vidíte to podobně?
Ano vidím to podobně. Titul Talent roku 2024 v prestižním oceňování Zlatého volantu by bylo neskutečné a velice motivující.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.