Nejen na silnicích našeho kraje se v posledních měsících výrazně zvýšil počet nákladních aut, která převážejí dřevní kulatinu z lesů, kde probíhala nebo stále probíhá těžba a likvidace porostů, které byly napadeny kůrovcem. Vozidla, která vytěžené dřevo převážejí, jsou opatřena českými registračními značkami, ale také velmi často zahraničními registračními značkami. Řidiče těchto vozidel každý den kontrolují policisté.
„Ze zkušeností z našeho každodenního výkonu služby i z výsledků mimořádných dopravně bezpečnostních akcí víme, že se řidiči těchto jízdních souprav velice často dopouštějí protiprávního jednání, a svoji jízdou ohrožují plynulost a bezpečnost silničního provozu. Vozidla přetěžují, mají nesprávně uložený náklad, který mají navíc nedostatečně zajištěný. Výjimkou nejsou ani náklady naložené vysoko nad právními předpisy povolenou mez,“ upozorňuje Dana Čírtková, mluvčí policistů.
Navíc na lince 158 si lidé často stěžují, že po silnicích Vysočiny jezdí viditelně přetížené soupravy se dřevem a tyto náklady nejsou dobře zajištěny, protože z nich při jízdě odlétávají kusy dřeva a kůry, které ohrožují ostatní účastníky silničního provozu.
„Proto policisté Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina téměř denně tato vozidla důkladně kontrolují a realizují speciální dopravně bezpečnostní akce, při níž se zaměřují právě na dodržování všech právních předpisů ze strany řidičů nákladních vozidel převážejících dřevní kulatinu. Do akce se zapojují policisté zařazeni ve speciálním týmu „Kamion“. Jedná se o policisty z Dálničního oddělení ve Velkém Beranově, oddělení silničního dohledu a z dopravních inspektorátů ze všech pěti územních odborů,“ popsala Čírtková.
Pravidelné a důkladné kontroly nákladních vozidel přepracujících dřevní kulatinu jsou také reakcí na vážné dopravní nehody, které se staly v našem kraji letos v květnu. Při nich řidiči nákladních vozidel naložených kládami bourali, tahač s návěsem se převrátil a klády se vysypaly na silnici. V jednom případě klády těžce zranily dva seniory, kteří se v době nehody pohybovali na chodníku. Další nehody, kdy se z převráceného návěsu vysypaly klády na louku vedle silnice, se staly v našem kraji i v červenci a v září.
Kontroly vozidel a jízdních souprav přepravujících dřevní hmotu jsou ze strany policistů velmi důkladné. „Zaměřujeme se na kontrolu dokladů k vozidlu a převáženému náladu, kontrolu nejvyšší povolené hmotnosti silničního vozidla, kontrolu největší povolené hmotnosti na nápravu a na skupinu náprav silničního vozidla, další hmotnostní poměry vozidla a kontrolu největších povolených rozměrů vozidla a jízdních souprav – zejména výšku a délku soupravy a nákladu. Policisty zajímá také technický stav vozidel, stejně jako zdali je dobře a dostatečně upevněný a uložený převážený náklad, dále zda řidiči před vjezdem na pozemní komunikaci vozidlo nebo jízdní soupravu očistili, tak aby neznečišťovala pozemní komunikaci,“ řekla dále ke kontrolám mluvčí Čírtková.
V neposlední řadě se policisté zajímají o původ dřeva, a zda je správně zapsáno v přepravním dokladu tak, aby nedocházelo ke krádežím dřevní hmoty v blízkosti lesů.
Policie na Vysočině v roce 2020 zkontrolovala 852 vozidel a při těchto kontrolách bylo zjištěno 407 porušení, kdy se v 67 případech řidič odmítl podrobit kontrolnímu vážení. Za tato zjištěná porušení bylo uloženo 390 pokut v příkazním řízení v celkové částce 2 295 900 korun a v 17 případech policisté protiprávní jednání řidiče oznámili příslušnému správnímu orgánu. Ve vztahu k provozovatelům vozidel bylo 245 případů oznámeno příslušnému správnímu orgánu a rovněž bylo uloženo 116 kaucí v celkové částce 1 292 900 korun.
„Při kontrolách vozidel převážejících dřevní hmotu se velice často setkáváme s nekázní řidičů. V nejčastějších případech je to přetížení vozidel nebo jízdních souprav a dále nesprávně zajištěných nákladů. Řešíme rovněž situace, kdy řidič se odmítne podrobit kontrolnímu vážení a při kontrole odmítne najet s vozidlem na nízkorychlostní kontrolní váhy, což mu ukládá zákon,“ uvedl David Jirák, vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina.
Řidič je povinen v souladu s příslušným ustanovením zákona 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, na výzvu policisty podrobit vozidlo nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení, kdy zajížďka, včetně cesty zpět, nesmí být delší než 16 kilometrů.
Za odmítnutí – neuposlechnutí výzvy podrobit vozidlo nebo jízdní soupravu nízkorychlostnímu vážení jsou policisté v souladu s příslušným ustanovením zákona číslo 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, oprávněni uložit pokutu do výše 30 tisíc korun v příkazním řízení.
„Policista přikáže řidiči jízdu na nejbližší vhodné místo k odstavení vozidla a zakáže pokračování v jízdě v případě, že řidič odmítl podrobit vozidlo nebo jízdní soupravu nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení. Zákaz pokračování jízdy platí do doby provedení nízkorychlostního kontrolního vážení, nejdéle však 48 hodin. Policie zajistí uvolnění vozidla nebo jízdní soupravy po provedení kontrolního vážení nebo po uplynutí lhůty 48 hodin,“ doplnila mluvčí policistů Čírtková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Dandeed Dandeed. Odhadnout váhu dřeva jde, blbě ale jde. Mokré dřevo nakládají po sklopné členy klanic resp. 40 cm pod vrch klanic. Suché tedy dřevo bez kůry nebo s popraskanou kůrou nakládají po vrch. Když naložím mokré dřevo po vrch klanic,musím vědět že jsem přeložený. Už podle toho s jakou ochotou se tahač rozjíždí. Taky poznáte že jedete 50 ve svém autě a nemusíte koukat na tachometr. Také poznáte že v autě nejedete sám ale ve třech lidech. Omýt auto v lese nejde a čistit auto tou lopatkou pokaždé je nesmysl resp. když prší chtěl bych vidět toho uvědomělého člověka... a sjednat kartáč ? To to nemusím dělat z důvodu prodělku. Proč překládají? Odvezou víc,méně ježdění,vydělají víc. Já je chápu. ale nechápu lidi kteří tuhle práci nikdy nedělali, vědí o ní ... ale přesto vědí že oni by to dělali lépe. To není narážka na vás ale přesně na ty co si koupili tu káru z obi a vozí na nich paletu cementu 1350 kg a nebo kubík písku,který mimochodem váží 1700 kg nebo i půl kubíku což ta kára papírově neuveze! Ale poučovat tihle lidé budou.
Jak odhadnout váhu dřeva když nejsou váhy v autě?? Jak umýt auto v lese?? A dopravci auta přetěžovat tak nějak "musí" aby se jim to vyplatilo. Výběrová řízení se snaží vyhrávat cizí dopravci kteří cenu zcela podrazí. ( Chorvati- Bravel, Slovinci - Branal, Poláci a pod...) Nejsem řidič a ani zastánce tohohle ale i ta kůrovcové kalamita ničím jiným než rychlým odvozem z lesa se nedá vyřešit.
Lidé co kritizují by chtělo aby si to sami vyzkoušeli. Nejezdím náklaďákem ale zkuste se zamyslet. Souprava má 6 kol návěs, minimálně 6 kol tahač (ano je tam vždy tuplák na zadní nápravě) jak to očistit? Lopatkou? Chci vás vidět. Možná 1 max. 5 krát to uděláte. Nebo snad u každého výjezdu z lesa je stojan s hadicí? Sjednat smeták na traktoru nebo náklaďáku na silnice aby čistil 5km než to odlétá z kol. Přetížené návěsy je jiná kapitola, dnes mají váhy v kabině a kdyby ne, ti co vozí pravidelně...prostě vědí. Že odlétá kůra za jízdy...to má přes ty klacky házet síť nebo snad ty klady co nakládá ještě odkorňovat? Ale že si kdekdo koupí károu za auto za 10000 z obi a pak na to naloží paletu zámkový dlažby je OK. Přeložený být nemůže když se na tu káru vejdou ty palety 2 ne?
Nechci tady obhajovat možnost odmítnutí vážení,v některých příspěvcích to vypadá jako něco smrtelně nebespečného přitom řidič viužije pouze možnosti zákona.Co takové odmítnutí testu na alkohol nebo drogy,to mně příjde mnohem nebespečnější zde jde opravdu o život,v prvním případě pouze o silnici a to ještě jenom v uvozovkách.Vysvětlím,dle zákona a počtu náprav může mít souprava 48t,takže když budemít 50t ničí silnice.Když si vyřídím papír A4 lidoví nadměr tak může bít váha 52t tak že už silnici neníčím a ještě můžu naložit o 2t víc o tom se nikde nemluví
je sice dobré, že kontrolují nadměrné náklady a přes to se jim nedaří moc to řešit ale rozhodně co by se jim mohlo dařit je to aby dohlíželi na dodržování zákona o znečištění komunikací protože tyto vozidla když vyjedou z lesa je po nich na cestě neskutečný bordel hlína třeba v úseku Bystřice nad Pernštejnem Vír probíhá od jara těžba a to co se tam odehrává na vozovce je jen otázka času až se na tom někdo vybourá, policie by tam od rána mohla stát a dohlížet na dodržování zákona a řešit to aby se vozovka uklízela ale to by se muselo někomu chtít. To bych doporučil řešit tam je snadné jasně určit toho kdo vozovku umaže.
Když už se tedy kontrolují ony náklaďáky, tak bych zavedl kontroly i osobních vozidel a hned bych dával i malý test deseti otázek ze zákona 361. To by bylo lidí bez řidičáků......ale hlavně že tady na diskusi každý trotl ví, že se mají tyto náklaďáky kontrolovat, hned jim dávat tvrdé pokuty. Ano, souhlasím, to samé bych zavedl u osobních vozidel také a pořádnou pakárnu..........
nejvetsi zmrdi na silnicich..zamerte se taky laskave na jejich posunuty tachografy a omezovace..protoze jezdi i pres kilo!!!!!
Vůbec se s nimi nes...at.odstavit, přeložit a tučná pokuta k tomu.podruhe znovu, potřetí odebrat živnostenský list a nazdar
Lžou jak když tiskne , u nás na Litoměřicku a Ústecku drancují i Polské firmy Naše lesy a houby kůrovec samá duby, buky ,jilmy a jiné listnaté stromy formou holoseče , prostě hnus fialovej , všechno jde do Číny a my máme holé kopce , všechno ten zlodějskej dobytek politickej rozkrádá !!!
Vážit ,vážit ,vážít-APOKUTOVAT bez pardonu,nakládaj i v noci aby je poldové nezvážili.
Kdysi jsem s lesovozy jezdil a mám ještě několik kamarádů, kteří se tím stále živí a tak vím jak těžká je to práce. Bohužel ten řidič to odskáče vždy a bohužel nemá šanci jak zjistit jestli má soupravu přetíženou či nikoli. Hydraulická ruka mu neukáže hmotnost jednotlivých kusů klád. Od hajného dostane sumarizaci v m3. Pak si může cca podle hmotnostních tabulek určit jak mokré to dřevo asi je a spočítat hmotnost naloženého dřeva , ale bavíme se na rozptylu +/- 5 a více tun při 35m3. Rozdíl mezi suchým a mokrým čerstvým dřevem je totiž obrovský, klidně i 250kg / 1m3. Neházel bych tedy všechny do jednoho pytle ! Možná, že některé nové soupravy možnost vážení při nakládce v lese již mají, ale toho bude jak šafránu.
TO: Karel Rybníček. Musím se zastat pana Kozelského. On to četl správně (je to znění poslední věty-tam je ta chyba). Po uplynutí 48 hodin, i v případě, že není provedeno vážení, policie vozidlo uvolní. Je to opravdu chyba v zákoně.
MÁM ZNÁMÉHO,TRASA FRÝDEK -MÍSTEK-FRENŠTÁT P/R.,VOZÍ Z OSTRAVICE DŘEVO,CÍLENĚ VYJÍŽDĚJÍ VE 03.00 HOD.-NIKDO NEHLÍDÁÁÁÁÁ.
TO: Pavel Kozelský, Umíte číst? Nebo jste to nedočetl do konce? - Zákaz pokračování jízdy platí do doby provedení nízkorychlostního kontrolního vážení, nejdéle však 48 hodin
Takže zajistí vozidlo na 48 hodin, nic se nezváží a pak souprava která je podezřelá z porušení zákona pokračuje v jízdě. To jste páni poslanci zase stvořili paskvil. Zaplaťte tedy ze svých platů opravy silnic a dálnic. Je to jen a pouze Vaše poslanecká morální povinnost.
Jak odmítli spolupracovat,auto odstavit,papíry odevzdat a dále pokračovat pěšo.