Policisté z Dálničního oddělení Velký Beranov se v rámci běžného výkonu služby denně věnují také kontrolám řidičů užitkových a nákladních vozidel. Pravidelné kontroly se týkají nejen kamionů, ale také dodávkových vozidel, jejichž řidiči jsou stále častěji účastníky zbytečných dopravních nehod. Navíc policisté při kontrolách zjišťují výrazně přetížená dodávková vozidla.
Dvojnásobné přetížení zjistili policisté ve středu 13. května kolem půl třetí odpoledne, když na 117. kilometru dálnice D1 ve směru jízdy na Brno podrobili důkladné kontrole vozidlo Renault Master s českou registrační značkou.
„Vozidlo bylo provozováno v rámci vnitrostátní silniční dopravy a za jeho volantem seděl jednadvacetiletý muž. Vozidlo převáželo součásti pro dřevěná dětská hřiště. Při kontrolním vážení policisté zjistili, že vozidlo, které mohlo mít hmotnost 3500 kg, je výrazně - o 100 procent – přetížené. Policisté uložili řidiči vozidla v příkazním řízení pokutu ve výši 3000 korun a zakázali mu s přetíženým vozidlem další jízdu. Porušení zákona ze strany dopravce policisté zadokumentovali a předají k řešení místně příslušnému správnímu orgánu, který může v tomto případě uložit sankce ve výši až 36 tisíc korun, za každou započatou tunu přetížení vozidla lze uložit sankci ve výši 9 tisíc korun,“ uvedla ke včerejší kontrole Dana Čírtková, mluvčí policistů.
Při kontrolním vážení se sleduje dodržování několika limitů – kontrola nejvyšší povolené hmotnosti vozidla, kontrola nejvyšší povolené hmotnosti na nápravu a na skupinu náprav silničního vozidla, další hmotnostní poměry vozidla a kontrola největších povolených rozměrů vozidla a jízdních souprav.
„Velkým problémem je v poslední době, zejména na dálnici D1, jízda s přetíženým dodávkovým vozidlem. S tím souvisí také riziko vyššího počtu vážných dopravních nehod, které způsobí řidiči dodávek. Přetěžování dodávek výrazně zhoršuje jízdní vlastnosti vozidla, takže na silnici nemusí být spolehlivě ovladatelné a má výrazný dopad také na délku brzdné dráhy,“ upozorňuje Čírtková.
Policisté se na důkladné kontroly dodávkových vozidel a kamionů zaměřují dlouhodobě. Speciálně vyškolení policisté nejdříve zkontrolují, zda má řidič v pořádku doklady potřebné k řízení a provozu vozidla a doklady související s přepravovaným nákladem. Zjišťují, zda profesionální řidiči dodržují pravidla, která se běžných řidičů netýkají – tedy zda dodržují bezpečnostní přestávky a nepřekračují zákonem stanovenou dobu jízdy. Současně s tím probíhá vážení vozidla, kontroluje se jeho technický stav i správné uložení nákladu.
„Mezi nejčastější porušení zákona ze strany řidičů kamionů patří nedodržování denní doby jízdy a nedodržování bezpečnostních přestávek. Policisté v rámci provedených kontrol občas zjišťují také další závažná porušení, a to manipulaci s tachografem pomocí magnetu nebo speciálně vyrobeného a nainstalovaného zařízení, které řidič ovládá dálkovým ovládáním, a vypíná si tak tachograf v případě potřeby,“ doplňuje Čírtková.
Kontrolou záznamové karty tachografu policisté zjišťují i řadu velmi závažných porušení – řidič jede na cizí kartu jiného řidiče. Tato zjištění mají v současné době pro řidiče dopady v trestně právní rovině. „Pokud takové případy při kontrole zjistíme, policisté zahajují úkony trestního řízení a řidič je podezřelý ze spáchání přečinu neoprávněného přístupu k počítačovému systému a nosiči informací,“ upozorňuje mluvčí Dana Čírtková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.