Alternativní výuku na Vysočině nabízí podle údajů krajského úřadu osm škol, většinou soukromých. Chodí do nich asi půl procenta žáků základních škol, kterých je nyní na Vysočině 44 895. Od letošního září je alternativní výuka dostupná i v Polné na Jihlavsku. V Třebíči funguje alternativní škola od roku 2016, ale je detašovaným pracovištěm základní školy zřizované obcí Kojetice na Moravě na Třebíčsku. Nyní má 75 žáků, řekla její zakladatelka Vendula Jašková.
Děti navštěvující první až pátý ročník jsou rozdělené do čtyř tříd. Škola začínala v roce 2016 se smíšenou třídou prvňáků a druháků. Děti vzdělává podle principu vypracovaných Reuvenem Feuersteinem a metody označované jako FIE. „Hlavní myšlenkou je, nechte mě chvíli, já si to rozmyslím. To znamená, že děti mají čas si svoje odpovědi promyslet. Vedeme je k tomu, aby byly schopny myslet, shromažďovat informace a kriticky je třídit," řekla Vendula Jašková. O školu je podle ní zájem, stanovenou kapacitu se daří každoročně naplňovat, přednost dostávají sourozenci žáků.
Stejný princip musela zavést i soukromá škola Vlásenický dvůr na Pelhřimovsku. Funguje třetí rok. „Zájem máme veliký, poptávku nestačíme pokrývat. Také je to tím, že v našem okrese další škola, která by byla jiná než klasická, není," řekla zřizovatelka školy Pavlína Kábová.
Ve škole s prvky montessori pedagogiky se vzdělává 37 dětí od prvního do sedmého ročníku. Původně začínala jako spolek rodičů, kteří měli pro své dítě dojednané individuální vzdělávání. „Do toho nešel každý, to bylo na rozjezd těžké, ale od prvního roku fungování školy máme dětí dost, klidně bychom minimálně dvakrát naplnili takový počet, který tady je. Hodně odmítáme, přednostně bereme sourozenc,e a to nám zatím z velké části kapacitu naplňuje," řekla Kábová.
S montessori pedagogikou začala v roce 2013 pracovat v Jihlavě mateřská škola Meruzalka, která letos v září otevřela školu i v Polné na Jihlavsku. Zatím ji navštěvuje 15 dětí, řekla za zřizovatele Jana Procházková. Škola předpokládá, že žáků bude přibývat. Podle Procházkové se rodiče obecně o vzdělávání v posledních letech více zajímají a někdy vyhledávají alternativní školu, protože v té klasické příliš spolupráce mezi školou a rodinou nefunguje.
Děti sice mohou na Vysočině absolvovat alternativní základní školu, ale navazující školy chybí. Podle Kábové se nejbližší připravuje v sousedním Pardubickém kraji v Chrudimi. Svou střední školu s montessori programem by v budoucnu chtěla mít i Meruzalka, řekla Procházková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.