<

Aktuálně

Muž chtěl telefonní číslo na prezidenta. To nedostal, navíc skončil na záchytce více...

Na Vysočině dokončují silničáři rozmisťování sněhových zábran, sypače už jezdily více...

Odborníci vytvořili novou formu vysvědčení. Podpoří učení a rozvoj žáků

Autoři | Foto pixabay.com

Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde vyučující žáky hodnotí slovně podle předem stanovených kritérií. Zaměřuje se na silné stránky žáka a jeho pokroky, prostor v něm má také sebehodnocení. Učitelé mohou udělit i známku, není ale tím nejdůležitějším.

Výzkum trval tři roky

Nové vysvědčení vyvíjela univerzita tři roky, pomáhali jí s tím vyučující z několika základních škol, kde již mají se slovním hodnocením zkušenost.

„Spolu s žáky, rodiči a učiteli jsme jej ověřovali ve třech verzích. Analyzovali jsme vysvědčení u zahraničních vyspělých zemí i výzkumy, kde se rodiče vyjadřovali k vysvědčení,“ uvedla vedoucí projektu Jana Kratochvílová.

Vysvědčení by mělo změnit také vztah žáků a učitelů, a tím i výuku. „Snahou je, aby žáky podporovalo v učení, vedlo je k větší zodpovědnosti za své učení, ne bylo něčím, co na konci roku vloží do šuplíku,“ dodala Kratochvílová.

Stejné známky, ale rozdíl ve znalostech

Dosavadní vysvědčení je podle fakulty neúplné a neodráží dovednosti a schopnosti žáků. Děti na různých školách mohou mít stejné znalosti, ale známky se až o tři stupně liší. Nový model vysvědčení má pevnou kostru, konkrétní kritéria, ale zároveň dodává komplexní obraz o dítěti a je systematické.

Ministerstvo školství chce, aby školy tento typ vysvědčení mohly rozdávat už na závěr letošního školního roku,“ sdělil ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání ministerstva Michal Černý.

Odborníci vytvořili alternativu hodnocení. FOTO: Anna Pospíšilová

Místo dvou stran šest

Vysvědčení má šest stran. Druhá strana se věnuje chování, a to jak ve vztahu k sobě, tak k druhým. Učitelé se vyjadřují třeba k tomu, zda žák dodržuje pravidla nebo zda rozezná nevhodné chování. Následují jednotlivé předměty, kde třeba u českého jazyka je jedním z kritérií používání pravopisu a dalším čtení s porozuměním.

„Je prostor i na známku, ale pod vlivem celkového pohledu na žáka. Poslední strana je určená pro sebehodnocení, což je dovednost, která se musí u dětí vést,“ poznamenala Kratochvílová.

Na zadní straně dokumentu žák najde své sebehodnocení. FOTO: Anna Pospíšilová

Testovalo se přímo ve školách

Do přípravy vysvědčení se zapojilo deset základních škol a jejich vyučující. „Hledali jsme nový typ vysvědčení, který by odpovídal současné době a poskytoval ucelenou a přehlednou informaci o učení žáka. Hodnotíme kolem třiceti let slovně, na vysvědčení jsme psali dopisy,“ řekla ředitelka ZŠ a MŠ Ivančice-Řeznovice Karla Černá.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky vzdělání, škola, základní škola, vysvědčení, odborníci

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.