Pro některé ředitele škol na Vysočině je manuál, jak od 1. září spojit provoz škol s protiepidemickými opatřeními alibistický nebo málo proveditelný. Největší problém vidí v provozu školních jídelen. Jiní ho hodnotí jako dobrou snahu dát chodu určitá pravidla, řekli oslovení ředitelé základních a středních škol.
„Zdá se mi, že tomu dali smysluplný tvar a že tam základní pokyny, které potřebujeme vědět, jsou," řekl ředitel havlíčkobrodského gymnázia Hynek Bouchal. Míra zodpovědnosti, která při řešení problémů spojených s koronavirem leží za ředitelích, je podle něho menší než zjara. „Je vidět, že se poučili, a že tam jsou nějaké konkrétní instrukce dané," řekl Bouchal. Úplně podrobný manuál od ministerstva školství neočekával. Volá ale po větší vstřícnosti od rodičů. „Ta situace je prostě pořád výjimečná, tak bych čekal větší podporu," řekl Bouchal. Ocenil to, že ministerstvo nabízí speciální telefonní linku pro ředitele, kde se mohou radit, jak postupovat v konkrétních situacích.
František Svoboda, ředitel jihlavské Základní školy Evžena Rošického, zhodnotil manuál jako směs doporučení, z nichž některé vůbec nelze realizovat. „Alibisticky si ministerstvo kryje záda - kdyby něco, tak my jsme vám to říkali. Konkrétně jde například o doporučení o školních jídelnách. Při našem počtu 950 žáků si nedovedu představit, že by žáci chodili v homogenních skupinách a byli od sebe odděleni," řekl František Svoboda. Výdej obědů podle něj nyní ve škole trvá asi 2,5 hodiny s tím, že je v jídelně stále fronta. Při dodržování odstupů či jednotných skupin by se výdej protáhl na hodin šest. Stěží uhlídatelné jsou podle něho rozestupy na chodbách nebo nasazené roušky i u podstatně menšího počtu žáků, než který jeho škola má. Škola si to vyzkoušela na konci minulého školního roku, kdy se do lavic vrátila část dětí prvního stupně.
Obdobné problémy vidí i Petr Blecha, ředitel malé základní školy v Čáslavicích na Třebíčsku. Jeho škola má sice žáků jen 150, ale úměrně tomu má také menší prostory. Prakticky všechny třídy včetně kabinetu jsou na jednom patře, chybí velkorysé chodby či schodiště, kde by se mohly děti rozptýlit. Výdej obědů podle něho asi bude delší, ale vzhledem k nízkému počtu tříd zvládnutelný. „Budeme to muset řešit nějakým přesným rozpisem podobně, jako když se vrátil první stupeň," řekl Petr Blecha.
Pelhřimovské gymnázium čeká, jaký provoz jídelny určí střední škola, se kterou jídelnu sdílí. O vlastní přišel asi před čtyřmi lety. „Je to samozřejmě velká jídelna, která má své ekonomické výhody, kraj to zdůvodňoval, jak to bude dobré. Tak teď to bude mít pro změnu i nevýhody," řekl ředitel gymnázia Aleš Petrák.
Patnáctistránkový manuál k fungování škol v novém školním roce dnes představil ministr školství Robert Plaga (ANO), obsahuje kromě hygienických doporučení k provozu samotných škol také pokyny pro družiny, školní jídelny nebo internáty.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.