Oslovené základní školy na Vysočině mají kapacity na to obnovit 25. května výuku na prvním stupni podle postupu, o kterém v úterý rozhodla vláda. Jak přesně bude obnovená výuka vypadat, se ale ještě nerozhodly. Dobrovolný nástup do školy podle některých ředitelů jen vnese do výuky zmatky, učitelům přibude práce, dál budou muset učit i na dálku, absence školních družin nepomůže pracujícím rodičům.
Ministr školství Robert Plaga (ANO) dnes připustil, že by děti mohly ve škole zůstávat i odpoledne, ale v malých skupinách, v jakých se předtím vyučovaly, ne v družině. Pokud rodiče umístí dítě do školní skupiny, neměli by mít podle Plagy nadále nárok na ošetřovné.
Ve třídě bude moci být nejvýš 15 dětí. Pokud by se vrátily všechny děti, vyučovat by je v menších skupinách muselo víc učitelů. Obvykle je ve třídě okolo 25 dětí. Podle Ivana Vítka, ředitele žďárské základní školy v Palachově ulici, by škola využila třídy i pedagogy druhého stupně, pro který návrat do školy neplatí. V jeho škole s 516 žáky by muselo učit až sedm učitelů druhého stupně. Jejich výuka by měla své limity. „Z hodiny na hodinu nejsou schopni se překvalifikovat na prvostupňové učitele," konstatoval Ivan Vítek.
Na pomoc učitelů druhého stupně se zřejmě spolehne i Jan Vaněk, ředitel třebíčské ZŠ Benešova. Zapojit by se měli především ti, kteří nevyučují hlavní předměty. Ti jsou podle Vaňka vytížení, mají i čtyři hodiny videovýuky denně. „Zatím jsme to přesně neřešili, čekáme, až budeme chytřejší, co se týče zadání od vlády," řekl Jan Vaněk.
Martin Skořepa, ředitel základní školy v Komenského ulici v Pelhřimově by uvítal, kdyby o organizaci výuky mohli rozhodovat sami ředitelé při dodržení všech předepsaných hygienických pravidel. „Já bych výuku spíš směnoval, než aby učili učitelé z druhého stupně. Myslím si, že to metodicky nebudou schopni u prvňáčků zvládnout. Podle mě by bylo rozumné směnovat, 15 dětí by přišlo do třídy, další by měla paní vychovatelka a třeba v jedenáct by se to prohodilo," řekl Martin Skořepa. Rozdělení na směny a dohled vychovatelek by podle něho nahradilo družiny. „Pár rodičům by to problém vyřešilo," míní Skořepa.
Dobrovolnost nástupu do školy je podle něho „koncepčně impotentní". Pokud by se vzdělávaly jen děti ve škole, v září by ty s domácí výukou nemusely být na stejné úrovni. A pokud by učitelé vyučovali ve škole a ještě na dálku, zdvojnásobila by se jim práce. Podle Vítka to platí i ve variantě, kdy učitelé z druhého stupně budou vyučovat mladší děti. Dál budou muset zároveň na dálku pracovat se svými původními staršími žáky. „To je aspekt, který nikdo nezmiňuje," řekl Vítek.
Vyučování ve školách zastavilo 11. března nařízení vlády. Školy na Vysočině měly v tu dobu jarní prázdniny. Fakticky začaly na dálku vyučovat 16. března.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.