Pro letošní vodáckou sezonu na Vltavě připravili organizátoři projektu Jedu vodu, jehož partnerem je Jihočeská centrála cestovního ruchu, zajímavé novinky. Premiéru bude mít „Šrot“. Fiktivní postava vodáka „záporáka“ má návštěvníkům řeky připomenout základní pravidla chování v přírodě při sjíždění řeky. Nezvladatelný Šrot řádí jako smyslů zbavený, obtěžuje a znečišťuje své okolí.
„Naším cílem je zábavnou formou upozornit na některé nešvary, které bohužel pobyt na řece někdy doprovázejí. Budeme rádi, když si počínání Šrota všimnou děti. Chceme, aby pochopily a odsoudily jeho chování a přirozenou cestou získávaly správný vztah k vodácké turistice. Bez zbytečné represe, zákazů, kontrol a pokut,“ řekl jeden z trojice autorů a realizátorů projektu Jedu vodu Martin Pavljuk.
Kvůli chování už mají problémy vodáci v některých zemích. Například ve Francii prohledává policie lodě kvůli alkoholu. Při jeho zjištění následují tvrdé a nekompromisní tresty. Množí se i zákazy splouvání odpůrci vodácké turistiky dostávají další trumfy do rukou.
„Hlavním obsahem naší činnosti je podpora a rozvoj cestovního ruchu v regionu. Proto chceme, aby se u nás cítili všichni pohodově. Čistá příroda, klid a pořádek, je toho úplným základem. Dáváme přednost prevenci před represí, která by pohodové dovolené u nádherné Vltavy určitě neprospěla. Věříme, že Šrot přispěje k větší kázni vodáků ve vztahu k přírodě a maximální ohleduplnosti k ostatním turistům,“ zdůraznil ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek.
Šrotovo „řádění“ uvidí vodáci na originálních přírodních billboardech vyrobených ve spolupráci s Lesy České republiky. Každý z motivů bude ukazovat na některý z jeho nešvarů. Je hlučný, bezohledný, táboří, kde se mu zamane. Pohrdá záchrannou vestou. Nic mu není svaté. Prostě škodí, kde může, i když někdy možná i trochu nechtěně z pouhého pocitu bezstarostnosti.
„Šrot se objeví hlavně na dřevěných billboardech kolem řeky, takže s tím zpestří plavbu. Obrázky s ním umístíme i v našich partnerských kempech a na dalších místech,“ doplnil Pavljuk a poznamenal, že se Šrotem se potkají už vodáci, kteří budou cestovat na start plavby. Šrot je bude doprovázet v Jihočeském vodáckém autobusu, představí se ve vlacích a na příjezdových silnicích.
Program Jedu vodu je z části financován ze záloh na vratné kelímky, kterými organizátoři zamezují využívání jednorázových kelímků. Těch už loni kolem řeky notně ubylo. A vratné kelímky se na březích neválejí. „Věříme, že si vodáci letos se Šrotem užijí legraci. A že se hlavně nebudou chovat jako on,“ konstatoval Pavljuk.
Zálohované vratné kelímky, které se staly symbolem projektu Jedu vodu, letos získají nový design a na trase mezi Vyšším Brodem a Boršovem nad Vltavou přibudou místa, kde si je budou moci vodáci za padesátikorunovou zálohu obstarat. I v letošním roce budou mít vodáci u nejnebezpečnějších jezů k dispozici zdravotnickou první pomoc.
„Projekt Jedu vodu zapadá do strategie podpory a propagace čistého turistického ruchu v regionu a sám o sobě plní hned několik úloh. Přispívá k ochraně životního prostředí v okolí Vltavy, která je velmi cenným přírodním skvostem kraje a současně reprezentuje zkvalitňování služeb pro turisty v regionu,“ konstatoval Polášek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.