Aktuálně

Také na Třebíčsku se změní jízdní řády, autobusy najedou o milion kilometrů ročně více více...

Krev, pot a jihlavské slzy. Dukla schytala v Olomouci kanára, v baráži prohrává 2:0 více...

Správa železnic dá miliardu korun do trati mezi Kostelcem a Horní Cerekví. Cestující musí počítat s výlukami více...

Křižovatku u Rozkvětu a dopravní terminál v Jihlavě propojí nová silnice. Dělníci ji budují vedle Sila více...

V krajské Jihlavě bylo v loňském roce celkem čisté ovzduší. Letos je situace horší

Autoři | Foto Olomoucká Drbna

V ovzduší Jihlavy nebyly loni překračovány imisní limity u částic prachu ani u oxidů dusíku. Znečištění bylo díky dobrým rozptylovým podmínkám jen mírně vyšší než v roce 2015, kdy Jihlavané dýchali nejčistší vzduch za řadu let. Letos se zatížení podstatně zvýšilo v celé republice, protože nefouká a z lokálních topenišť jde v mrazivé zimě hodně emisí. Na Vysočině je ale situace stále lepší než jinde, řekl Robert Skeřil z Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

„Vysočina má opět štěstí, že je takový relativně čistý region. Oproti ostatním krajům v České republice zatím nemusela vyhlašovat smogovou situaci a je, myslím, jedna z posledních,“ řekl Skeřil. Denní imisní limit pro polétavý prach byl i tak na Vysočině v lednu překročen nejméně patnáctkrát.

Sledování čistoty ovzduší v jihlavské průmyslové zóně si objednává město spolu s krajem. Měření začalo v roce 2010 a ročně stojí skoro půl milionu korun. Měřicí stanice je umístěna u továrny Automotive Lighting. Další stanici má v Jihlavě ČHMÚ, a to na sídlišti Březinky. Odborníci sledují koncentrace polétavého prachu a oxidů dusíku, které podle monitoringu z roku 2009 nejvíc zatěžují ovzduší v Jihlavě. Kvůli dlouhé zimě přibylo v ovzduší polétavého prachu; zdrojem oxidů dusíku je podle Skeřila z větší části doprava.

Nejhorší výsledky byly zatím v Jihlavě zjištěny v roce 2010, kdy byla nejdelší topná sezona. Naopak nejnižší koncentrace znečišťujících látek zaznamenaly měřicí stanice v roce 2015. „Největším problémem, co se týká znečištění ovzduší, jsou zejména lokální topeniště a potom zdroje z dopravy. Nemohu opominout ani průmysl,“ řekl jihlavský radní Martin Hyský (ČSSD), který je také členem krajské rady. Uvedl, že výsledky monitoringu pomáhají městu kupříkladu při územním plánování. U firem, které by chtěly vstoupit do průmyslové zóny, je podle Kataríny Ruschkové z městského odboru životního prostředí potřeba sledovat zejména jejich dopad na zvýšení dopravy.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky vzduch, Jihlava, Kraj Vysočina, Český hydrometeorologický ústav, dusík, doprava, Česko, Automotive Lighting, Martin Hyský, ČSSD

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.