Původně bohulibý počin výtvarníka Miloše Henče se postupem času změnil v propagaci poltických názorů. Roztomilé ježky jako jihlavská erbovní zvířata postupem času doplnila kritika Evropské unie, LGBT komunity, atd. Použití politických symbolů ale radnice považuje za nepřípustné a Henčovu tvorbu tak z jihlavských ulic odstraňuje.
Původně to byl sympatický projekt, který měl oživit a rozbít nudnou šeď jihlavských chodníků. Do detailu vykreslená ježčí rodinka sbírala kladné ohlasy nejen na sociálních sítích. Do sympatické a zprvu neutrální tvorby však po chvíli začaly vkrádat prvky s politickým podtextem, zřetelná zde byla např. kritika Evropské unie nebo LGBT komunity.
„Pan Henč dostal náš ústní souhlas s prezentací „roztomilých“ ježků, které členům pracovní skupiny ukazoval a původně na ulice také namaloval,“ reagoval na dotaz Drbny tiskový mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk. „Následně je doplňoval - podle vedení města velmi nevhodně. Činil tak i přes to, že by výslovně upozorněn, že malby nemohou obsahovat vlajky ani náboženské nebo politické symboly a tématiku,“ doplňuje.
„Já to nemyslel primárně proti LGBT komunitě, ale vadí mi vymývání mozků dětem touto propagandou, proto jsem to udělal před školami,“ vysvětluje autor maleb Miloš Henč, kterému vadí cenzura a myšlenka jediného „správného“ názoru, který dle něj prosazuje současná vláda. „Kdo má právo na pravdu? To, co jsme se učili na školách, se už díky objevům taky mění, takže pravda je taková relativní, je to jen o úhlu pohledu,“ myslí si.
Poté, co se ježčí rodinka obrnila před duhou (symbolizující LGBT komunitu) deštníkem a přibývaly další agitační prvky, začaly se objevovat první stížnosti. Negativně to začalo vnímat i samo vedení města. „Je nepřípustné, aby si autor dělal z městských chodníků politickou arénu. To je porušení dohody,“ říká náměstek jihlavského primátora Martin Laštovička, který s Milošem Henčem jednal a mrzí ho, že z původních ježků pro radost se postupem času stala politická agitace.
Henč připouští, že některé motivy dopředu plánoval, jiné ho napadly až při tvorbě jako takové. „Vláček se zbraněmi jsem v hlavě měl, ale třeba Nord Stream byl spontánní nápad. Ten politický podtext jsem měl v plánu od začátku, nechtěl jsem malovat jen naivní obrázky,“ přiznává výtvarník, který si prý nevzpomíná, že by zpočátku zazněl požadavek na to, že nesmějí být použity státní a náboženské symboly.
Dle mluvčího magistrátu Miloš Henč neuznal chybu a neomluvil se. „Cítí křivdu, že mu bráníme se svobodně vyjadřovat,“ říká Radovan Daněk, který potvrdil, že město nyní nechává jeho obrázky odstraňovat. „Ve veřejném prostoru na pozemcích města nestrpíme nenávistné, politicky orientované nebo urážlivé kresby.“
Devětačtyřicetiletý výtvarník předpokládal, že jistou vlnu nevole jeho malby zvednou. „Ale že to smažou úplně všechno? Tak je otázkou, zda tím není omezena svobodná tvorba,“ ptá se řečnicky Miloš Henč.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Jestli někdo odpovědný zničil tyto malby a zakázal p. Henčovi tvořit ... je něco shnilého ve státě Dánském :(