Po sdílených kolech by se mohli Jihlavané už letos dočkat také sdílených aut. Město splňuje všechny předpoklady, aby tato služba, takzvaný carsharing, slavila úspěch. Jen na první minuty zdarma mohou lidé zapomenout, město nechce do projektu dát ani korunu.
Atraktivnost lokality určuje celá řada faktorů. „Jsou to především hustá a efektivní síť MHD, kompaktní městská zástavba vícepodlažních domů, narůstající potřeba parkovacích míst, přítomnost vysoké školy, velcí a atraktivní zaměstnavatelé pro mladé lidi nebo komunita lidí, kteří automobil využívají pouze občas a půjčení vozu jim přijde vhodnou alternativou,“ vyjmenoval předseda Asociace českého carsharingu Roman Filip.
Typický klient si pak uvědomuje, že potřebuje osobní auto opravdu sporadicky. Mohou to být mladí, pro které není vlastnictví auta prioritou, nebo ho dokonce z nejrůznějších důvodů nechtějí. „Zároveň jsou to lidé, kteří jsou již zvyklí používat aplikace na řešení svých potřeb, mobilitu nevyjímaje. Důležité je také to, že tito lidé si uvědomují, že občasné půjčení vozu vyjde v ročních nákladech levněji, než pořízení, provozování a údržba vlastního vozu,“ popsal Filip.
Podle něj tak je Jihlava dobrou lokalitou, bude ale také záležet na podpoře ze strany vedení města. Petr Ryška (ODS) již řekl, že carsharing nesmí stát městskou kasu ani korunu, jednat se bude o podmínkách parkování sdílených vozů. První minuty zdarma jako u kol tak nebudou. „V příštím roce rozjedeme první fázi, uvidíme, jak se k tomu postaví obyvatelé města. Podle využití a reakcí se budeme rozhodovat dál,“ řekl Ryška koncem minulého roku.
V Jihlavě půjde odhadem o třicet až padesát aut vhodných do města, zřejmě s hybridním pohonem. Radnice jedná s více firmami, nejpravděpodobnější je spolupráce s CAR4WAY, lídrem na českém trhu.
Úterý, 19. prosince 2023, 20:21
Po velkém úspěchu sdílených kol v Jihlavě vedení města zvažuje, že by do portfolia služeb pro občany v příštím roce zařadilo i možnost i tzv. carsharingu. Toto téma je zatím v rovině úvah, naopak se zdá, že sdílené koloběžky naopak zatím prostor v...
„Jihlava je ekonomicky aktivním regionem s vysokým podílem mladých lidí a studentů, kteří jsou cílovou skupinou pro služby carsharingu. Navíc, pokud v Jihlavě existuje poptávka po flexibilních způsobech dopravy, můžeme přispět ke snížení objemu dopravy, uvolnění parkovacích míst a k podpoře udržitelné mobility,“ zhodnotil šéf marketingu v CAR4WAY Josef Ciglanský.
„Například v Praze CAR4WAY auta v roce 2023 ušetřila 195 000 m2 parkovací plochy. Na této ploše by bylo možné vybudovat 325 dětských hřišť," sdělil Ciglanský. Podle něj závisí úspěch sdílených aut na hustotě obyvatelstva, geografické dostupnosti a také třeba dostupnost parkovacích míst. To vše hraje roli.
Co se týká úspěšnosti carsharingu, jde o úhel pohledu. Pro město je důležité, když se podaří sdílenými auty nahradit ta vlastní, a jedná se tak o dlouhodobý přínos v parkovací politice. „Potenciál v tomto ohledu dále zvyšuje, pokud jsou v daném místě k dispozici i další vzájemně se doplňující možnosti mobility jako kvalitní veřejná doprava, nebo dobrá prostupnost města pro cyklisty a pěší,“ vysvětlil Michal Šimoník za Autonapůl. Firma nabízející sdílená auta pak vše hodnotí dle zisku a uživatel je spokojený, když je sdílení aut snadné, spolehlivé a dostupné.
Podle Pavly Ludačkové z GoDrive je skvělé mít zóny se sdílenými auty u škol, nádraží, nákupních center, bytových jednotek a firem. „Spolupráce se školami či firmami nabízí možnost vyzkoušet službu a dále ji doporučovat. Myslím si, že lidé jsou tomuto tématu otevřeni a každým rokem zaznamenáváme nárůst zájmu,“ dodala.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.