Počasí dnes-1 °C, zítra1 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Odboráři z Motorpalu nesouhlasí s ukončením výroby v Batelově, která přejde do Jihlavy. Nerozumíme proto stávkové pohotovosti, říká firma

Na redakci Jihlavské Drbny se před nedávnem obrátili odboráři z firmy Motorpal, kteří jsou zaměstnáni ve výrobním závodě v Batelově na Jihlavsku. Tato pobočka má 130 zaměstnanců, kteří se na začátku srpna dozvěděli pro většinu z nich asi nepříjemnou zprávu – závod v tomto městysu končí k 1. lednu 2025 a výroba se v několika etapách postupně přesune do Jihlavy. Podle vyjádření firmy jsou důvody tohoto kroku ryze ekonomické.

Historie závodu v Batelově se píše do roku 1956, aktuálně zde pracuje 130 lidí. Vyrábí se zde elementy a vstřikovací jednotky, jejichž velká část se používá na další montáž do vstřikovacích čerpadel v závodě Jihlava, menší část jde na trh jako náhradní díly. Jedná se o přesnou výrobu, převážně broušení, lapování, honování.

O tom, že se batelovská pobočka přesune do Jihlavy, rozhodlo představenstvo firmy Motorpal, a.s., 1. srpna 2023. „Hned druhý den, tedy 2. srpna, byli o tomto kroku informováni zaměstnanci v Batelově s tím, že společnost nadále stojí o všech 130 zde zaměstnaných lidí a nabízí jim uplatnění v Jihlavě,“ sdělil redakci Drbny mediální zástupce firmy Motorpal Karel Samec.

Redakce Drbny má k dispozici celé vyjádření odborářů. V něm mimo jiné stojí, že přípravy k rozhodnutí o ukončení výroby v batelovském závodu probíhaly delší dobu. „Přesto byly dotazy zaměstnanců na vedení odmítány jako fámy a spekulace. Nyní byli zaměstnanci závodu Batelov postaveni před hotovou věc. Zaměstnanci výrobního závodu Batelov se stěhováním zásadně nesouhlasí a tento názor vyjadřují dlouhodobě. Na podporu změny rozhodnutí o ukončení vyhlásily odbory v Motorpalu Batelov stávkovou pohotovost,“ řekl za odboráře jejich předseda Jan Herza.

Otevřený dopis řediteli 

Jak dále stojí v prohlášení, zaměstnanci jsou připraveni dalšími kroky přesvědčit vedení firmy o smysluplnosti zachování výroby v Batelově. „Panu generálnímu řediteli jsme zaslali otevřený dopis, kde upozorňujeme na možná rizika i s návrhem, jak situaci v Batelově řešit,“ nastínil dále Herza.

Vedení firmy věří, že k případné stávce nedojde. „Vzhledem k tomu, že nedochází ke zrušení pracovních míst, ale jejich přesunu jinam, nerozumíme ani vyhlášení stávkové pohotovosti či případné stávce. Věříme, že převáží racionalita a k žádné stávce, pro níž není důvod, nedojde,“ říká Samec.

Odboráři ve svém stanovisku jmenují některá rizika, s nimiž bude spojené ukončení závodu v Batelově. Zmiňují třeba stav strojového parku s ohledem na stěhování nebo nedořešené praní válců. Jako velký problém vidí i to, že zrušením závodu v Batelově odejde část kvalifikovaných zaměstnanců. „Ať už z důvodu dojíždění, nemožnosti skloubit osobní a pracovní život (rodiče malých dětí), předdůchodový věk zaměstnanců, odchod zaměstnanců do firem s vyšším mzdovým ohodnocením s tím, že Motorpal nemá za tyto kvalifikované zaměstnance adekvátní náhradu,“ dodává Jan Herza.

Výše zmíněná rizika si podle mluvčího Samce vedení firmy uvědomuje. „Vedení si uvědomuje, že především pro řadu lidí zaměstnaných v Batelově nejde o lehkou životní situaci a půjde pro ně o těžké rozhodnutí. Hrozně neradi bychom ale o ně přišli, proto jsme již zahájili individuální jednání a v dohledné době budeme jednat se všemi zaměstnanci.“

Hromadná doprava pro zaměstnance 

Firma má pro zaměstnance, kteří by do Jihlavy dojížděli z Batelova, v plánu zajistit hromadnou dopravu, což je zhruba 20 kilometrů a 30 minut jízdy. „Odmítáme ale odborářský pohled, že přesun výroby nebude personálně nebo technologicky zvládnutý, i další výtky uváděné v jejich stanovisku,“ říká Samec rezolutně.

Jak redakce zjistila, plánovaný přesun z Batelova do Jihlavy se uskuteční postupně ve čtyřech etapách. Poslední část výroby by se měla přesunout k 1. lednu 2025. Odboráři k plánovanému přesunu namítají to, že by k němu vůbec nemuselo dojít, a přišli s plánem reorganizace. Ta by zajistila, že závod v Batelově zůstane zachován. „Jedná se o sestěhování do spodní části areálu. Fakticky by to obnášelo přestěhování jednoho výrobního střediska a pracovišť pomocných provozů údržby a nářaďovny, jídelny a kanceláří. Tato možnost by byla dle našeho názoru pro firmu mnohem přínosnější. Tato varianta je připravena. Požádali jsme vedení o zaslání porovnání obou variant, ze kterého bude patrné, proč je dle představenstva výhodnější stěhování do Jihlavy. Odpovědí bylo, že odborům nic takového říkat nemusejí,“ krčí rameny Jan Herza.

Důvody, které vedení Motorpalu vedou k opuštění batelovského areálu, jsou podle slov Karla Samce ryze ekonomické. K tomu je dalším důvodem to, že v Jihlavě jsou pro výrobu volné prostory. „V dohledné době začne mimo jiné platit i nová evropská legislativa spojená s ESG (dá se obecně shrnout do zodpovědného a udržitelného přístupu k investování a byznysu). Náklady na modernizaci zdejších výrobních hal podle jejích standardů pak nedávají žádný ekonomický smysl. Prostě se nevyplatí investovat do snížení jejich energetické náročnosti (potažmo snižování uhlíkové stopy). Ruku v ruce s vysokými cenami energií tak po důkladné finanční analýze vyšla ekonomicky nejlépe varianta přesunu výroby z Batelova do prázdných výrobních prostor v Jihlavě,“ reaguje na návrh odborářů vedení firmy s tím, že nebude polemizovat s jinými návrhy předsedy odborů. „Neodhodlat se k tomuto kroku by bylo nezodpovědné pro další zdravý rozvoj celého Motorpalu,“ říká Samec.

Městys Batelov má v současné době zhruba 2400 obyvatel a je rozdělený na pět místních částí - Batelov, Bezděčín, Lovětín, Nová Ves a Rácov. 

V tamní pobočce firmy Motorpal tam dle zjištění redakce pracuje 34 obyvatel z Batelova. 

Společenský dopad na region

O zmíněné evropské legislativě se ve svém prohlášení zmiňují také odboráři. „Vedení firmy se v důvodech pro stěhování odvolává na nové požadavky v oblasti společenské odpovědnosti a ekologické udržitelnosti ESG. Jednou z oblastí těchto požadavků je i společenská odpovědnost firmy. Vedení firmy na jednu stranu investuje prostředky na propagaci dobrého jména Motorpalu a na druhou stranu hodlá reputaci mezi zaměstnanci i na veřejnosti poškodit uzavřením výrobního závodu bez ohledu na společenský dopad na region, kde podniká,“ reaguje Jan Herza.

Odborový svaz přemýšlí i o ekonomických důvodech, jenž popisuje Karel Samec. Podle zaměstnanců by problém vysokých cen energií mohl být řešen již před několika lety napojením závodu na dodávky z bioplynové stanice Družstva vlastníků Batelov. „Toto družstvo bylo připraveno se na této možnosti vysoce podílet, bohužel toto bylo vedením firmy zamítnuto.“

Co bude dál s budovou? 

Pobočný závod Motorpalu v Batelově sídlí v Tovární ulici. Otázkou je, co s touto budovou bude po přesunu výroby do Jihlavy. Tuto otázku vedení firmy položili i odboráři, podle Herzy však na ni nedostali odpověď. „Další plány s výrobním areálem v Batelově zatím nemají konkrétnější podobu. Nelze tak nyní předjímat další vývoj,“ řekl redakci Karel Samec.

Podle informací, které má Drbna k dispozici, v batelovské pobočce Motorpalu je zaměstnáno 34 obyvatel Batelova a jeho místních částí. Další zaměstnanci dojíždí z blízkých obcí, třeba z Dolní Cerekve, Horní Cerekve, Rohozné, Cejle, Kostelce či Třeště. Zástupci zaměstnanců iniciovali schůzku se starostkou Batelova Lenkou Charvátovou. K setkání vedení firmy s vedením městyse ale doteď nedošlo. „Vedení společnosti samozřejmě počítá i s jednáním s paní starostkou městyse Batelov, které bylo plánováno v menším časovém odstupu. To, že se jí jako první rozhodl informovat pan předseda odborů, zřejmě v rámci podpory svého odlišného pohledu na celý záměr, neovlivníme,“ reagoval 2. října Karel Samec.

Firmu Motorpal tvoří v současné době tři výrobní závody umístěné v Jihlavě, Jemnici a Batelově. V druhém závodě mimo Jihlavu, tedy v Jemnici, je aktuálně situace jiná a žádné podobné opatření, jako v Batelově, se jí podle Karla Samce netýká.

Ve čtvrtek 5. října informovala redakci starostka Batelova Lenka Charvátová o tom, že schůzka s vedením firmy by měla proběhnout během příštího týdne. „Informaci získanou od odborářů o uzavření Motorpalu jsem předala našim radním a následně zastupitelům,“ sdělila starostka Lenka Charvátová.

Těžké období pro vedení firmy 

Odboráři ve svém stanovisku rozebírají i to, jak se firmě daří, či nedaří, po finanční stránce. Podle nich Motorpal po insolvenci a úspěšném projití reorganizací dosáhl v roce 2022 zisku 45 milionů korun. „Na letošní rok je plánován zisk zhruba 100 milionů korun. Za uplynulé roky od insolvence v roce 2015 vznikl ve firmě vnitřní dluh na budovách, areálech, ale i na odměňování zaměstnanců. Je na čase aby firma začala tento vnitřní dluh splácet,“ vyzývají v závěru prohlášení odboráři batelovského Motorpalu.

Na to v krátkosti zareagoval Motorpal tak, že současné vedení firmy si již prošlo velmi těžkým obdobím v letech 2016 – 2017 a nehodlá jej v žádném případě znovu připustit. „Současný jediný akcionář Motorpal, a.s. (Moto Capital, a.s.) investoval do záchrany a rozvoje Motorpalu řádově vyšší stovky milionů korun, odbory se proto mýlí, když považují rozhodnutí o přesunu výroby z Batelova do Jihlavy za destabilizační pro celou firmu. Je to přesně naopak. Bez tohoto rozhodnutí by se Batelov v blízké budoucnosti stal závažím pro stabilní chod celé firmy,“ uzavírá Karel Samec. 

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Lenka Dvořáková

Štítky výroba, provoz, ukončení, zaměstnanci, odbory, stížnost, práce, zaměstnanec, zaměstnavatel, firma, Motorpal, Batelov, Jihlava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Odboráři z Motorpalu nesouhlasí s ukončením výroby v Batelově, která přejde do Jihlavy. Nerozumíme proto stávkové pohotovosti, říká firma | Společnost | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.