Téměř dvě stě studentů z pěti vysočinských gymnázií navštívili Poslaneckou sněmovnu a vyzkoušeli si roli zákonodárce na vlastní kůži. Projekt „Staň se poslancem“ proběhl pod záštitou poslankyně Evy Decroix (ODS) z Vysočiny. Studenti si založili vlastní politické strany, jednali o zákonech a vlastním programu – to vše v prostorách Poslanecké sněmovny, kde se pravidelně konají schůze. Nakonec si své návrhy odhlasovali na plénu u mikrofonu, jako skuteční poslanci.
Poslankyně se kromě svého působení v zahraničním a ústavněprávním výboru snaží zvýšit politické povědomí u mladé generace. „Stejně jako nestačí pouze učebnice, tak nestačí ani videa na YouTube nebo sociálních sítích. Nejlepší způsob, jak politice porozumět, je si jí alespoň trochu vyzkoušet,“ říká Eva Decroix.
„Líbilo se mi jednat na půdě Poslanecké sněmovny. Dodává to motivaci více se zajímat a účastnit se politiky,“ chválil si Jakub Mašek z Gymnázia Žďár nad Sázavou. „Vždycky se hodí vystoupit jako řečník před mnoha lidmi a vyrovnat se s vlastní trémou. Člověk se může dobře projevit, ukázat, co zvládne, a přitom se seznámit s chodem Poslanecké sněmovny,“ popsal svoji zkušenost Jakub Kožušník z Gymnázia Třebíč.
Pozitivní zpětná vazba přišla i od pedagogů. „Velmi oceňuji profesionální přístup Evy Decroix i jejího týmu. Díky tomuto projektu už není Poslanecká sněmovna pro studenty abstraktním místem a disponují lepší znalostí legislativního procesu,“ říká profesor Lukáš Bořil z Gymnázia Žďár nad Sázavou.
„Simulace vedla studenty nejen k tomu, aby využili a rozšířili svoje stávající znalosti o českém politickém prostředí, ale také zapojili dovednosti, které jsou potřeba denně, jako jsou spolupráce a koordinace,“ dodává Decroix.
Studenti všech pěti škol si na základě vylosovaných hodnot založili politickou stranu a zvolili si předsedy a místopředsedy. V prvé řadě se museli dohodnout, jak efektivně prezentovat svá stanoviska všem zúčastněným, například pojmenováním svého uskupení. Následně zvolení předsedové stran museli v grémiu hájit zvolené priority, tedy zákon, který si vybrali pro dnešní jednání.
Museli také přesvědčovat své kolegy v pěti legislativních výborech, kde ostatní členy tak dobře neznali, což je nutilo najít často složité kompromisy. Nakonec jednotliví studenti mluvili u řečnického pultíku na plénu, kde v krátkém projevu odůvodnili důležitost navrhovaného zákona či nutnost pozměňovacích návrhů.
Decroix celou hrou studenty provázela. Vysvětlovala a konzultovala dotazy studentů, a nakonec odpovídala i na obecné otázky v závěreční diskusi. „Práce se studenty byla vynikající, všichni se do hry aktivně zapojili, a to dalo vzniknout silným argumentům a diskusi o navrhovaných zákonech,“ hodnotí poslankyně.
„Je úlohou nás poslanců vést mladou generaci k tomu, aby politiku sledovala, a nakonec ji i sama dělala. Žijeme v nelehké době a musíme budoucí zákonodárce připravovat. Jedině tak zaručíme, že Česká republika zůstane silnou a suverénní zemí i v budoucnu. Jsem na studenty z Vysočiny hrdá! Byli skvělí!” shrnuje závěrem Eva Decroix.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.