Na dnešní den připadá Den linky 155. A při té příležitosti chystají po dvouleté covidové přestávce záchranné služby po celé republice akce pro veřejnost, při kterých se velcí i malí návštěvníci seznámí s technikou a vybavením zdravotníků nebo si osvěží postupy při poskytování první pomoci. Nejinak je tomu i u záchranářů na Vysočině.
Zdravotnická záchranná služba Kraje Vysočina (ZZSKV) chystá v nejbližší době hned dvě takové akce. „Obě se uskuteční v novém Vzdělávacím a výcvikovém středisku záchranářů v Jihlavě. Na sobotu 28. května 2022 jsme připravili Den otevřených dveří pro odbornou veřejnost, lékaře a zdravotní sestry, které láká práce u záchranné služby. O dva týdny později, 11. června 2022, pak na stejném místě proběhne akce s bohatým celodenním programem pro širokou veřejnost," jmenuje v tiskové zprávě Petr Janáček, mluvčí ZZSKV.
Návštěvníci se mohou těšit na ukázky práce záchranářů, vyzkouší si první pomoc, či zjistí, jak se při zásahu cítí pacient, ale i záchranář. Dále uvidí a zažijí simulátor vrtulníku, co je to biohazard tým, ukázky Policie ČR a další zajímavé aktivity.
Pokud bychom se podívali na rok 2021 z pozice záchranné služby v ČR, tak dojdeme k číslu více než milion událostí, kdy po vytočení linky 155 vyjížděly k pacientům záchranářské, případně i lékařské posádky. Oproti předchozímu roku je to přibližně pětiprocentní nárůst, navíc v náročných podmínkách protiepidemických opatření. „I v posledních měsících letošního roku hlásí záchranné služby napříč republikou vzrůstající počet výjezdů," dodává statistiku mluvčí Janáček.
Po vytočení čísla 155 je volající během několika sekund spojen s profesionálními zdravotníky na zdravotnickém operačním středisku příslušné zdravotnické záchranné služby, kterých je v republice celkem 14, jedna v každém kraji a v hlavním městě. „Dispečeři a dispečerky volajícímu poradí, jak účinně pomoci sobě nebo druhým, a v případě potřeby na místo vyšlou posádky záchranné služby. Výjezdových skupin je v České republice bezmála 600 a k pacientům vyráží ze 315 základen. V průměru v České republice vyjede z některé základny posádka každou půl minutu," vyčíslil závěrem Petr Janáček.
Dětské chichotání, opilecké žvatlání a hartusení, nadávání nejhrubšího zrna, či výplody, za které by se nemusel stydět ani samotný H. CH. Andersen – i takové hovory musejí operátoři tísňové linky 155 vyslechnout a nechat tzv. propadnout sítem. Je zarážející, že operátoři řeší také mnoho hovorů, kdy nejde o stav nouze, ohrožení zdraví a života. Tito volající, jejichž telefonáty by se daly označit jako zneužití linky, si záchranka pracovně dělí do několika skupin.
„Prozváněči“ jsou ti volající, kteří opakovaně prozvánějí linku 155 a aniž by něco operátorovi řekli, zavěsí. Od jednoho takového volajícího se může jednat i o desítky telefonátů denně.
Ve skupině „prudičů“ jsou ti, kteří zavolají, ale jejich telefonát trvá maximálně do 10 sekund. Zanadávají, a poté, co mají pocit, že operátorce dostatečně „zpříjemnili“ den, zavěsí.
Další skupinou jsou ti volající, kteří oznámí smyšlenou událost, na jejímž základě vyjede posádka záchranářů, a po příjezdu na místo nenalezne nejen pacienta, ale ani nic, co by nasvědčovalo tomu, že se oznámená událost stala. Takové hovory se dají naštěstí počítat v řádu jednotek.
Poslední skupinou, která záchranáře zatěžuje nejvíce, jsou takzvaní notoričtí pacienti, kteří volají linku 155, i když není ohroženo jejich zdraví, ale znají způsob, jak operátorovi podat informace, aby k nim byl nucen záchranáře poslat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.