Letos na apríla do krajské Jihlavy dorazila sdílená kola. Tato služba, takzvaný bikesharing, má tedy za sebou první měsíc fungování. Podle zjištěných údajů z jihlavské radnice dubnová statistika překonala všechna očekávání města i provozovatele.
Sdílené kolo si za duben půjčilo 7 589 lidí. Každé z jihlavských kol se tak během prvního měsíce fungování projelo průměrně téměř sedmdesátkrát. Pro využití sdíleného kola je nutno stáhnout do mobilního telefonu aplikaci. Podle údajů provozovatele se do služby registrovalo 3 446 lidí, z toho aktivních jich je 2 033. „Rekord zatím drží žena, paní nebo slečna Amalie, která si za duben půjčila sdílené kolo 103 krát. Nejvíce lidé na sdílených kolech jezdili ve středu 27. dubna, kdy byla kola na cestě 440 krát," doplňuje statistiku Radovan Daněk, mluvčí jihlavské radnice.
Sdílené kolo opakovaně využil třeba i Jihlavák Petr Ježek. „Za mě bikesharing je super nápad, využil jsem několikrát, ocenil jsem tak například cestu do hospody bez nutnosti využít MHD," svěřil redakci Jihlavské Drbny. Chválí si i potřebnou aplikaci, která je podle něj dobrá a přehledná. „Na případný problém reaguje rychle pacovnice na infolince," chválí Petr Ježek a dodává, že jen jeho kamarád měl jednou problém s odemknutím kola.
Opačný názor na sdílená kola má Tereza Jonášová. „Pochopím sdílená kola ve velkých městech typu Praha, Brno, Olomouc. Ale v Jihlavě? Za mě zbytečnost, co stojí nemalé peníze. Kdyby se raději investovalo do oprav silnic," sdělila redakci obyvatelka Jihlavy Tereza Jonášová.
Lidé v Jihlavě mohou aktuálně využít celkem 112 kol, ta je možno nechat či vyzvednout na zhruba padesáti stanovištích. Nejvyužívanějším bylo v dubnu místo u gymnázia. „Evidujeme tam 415 výpůjček a 409 vrácení,“ zmínil Jaroslav Vymazal, jihlavský radní pro oblast dopravy. Frekventovaným stanovištěm je dále Masarykovo náměstí, Náměstí Svobody nebo třeba to u jihlavské nemocnice.
Zájemci, kteří si v Jihlavě vypůjčí modré sdílené kolo, na něm mohou jet prvních 15 minut zdarma. Další čas strávený na kole je již zpoplatněný dle ceníku.
Podle zjištění redakce je mezi lidmi největší zájem o krátké jízdy, které jsou zdarma. 6 822 výpůjček se vešlo do 15 minut, 15 až 30 minut trvalo 528 výpůjček. „Více než 180 minutovou jízdu jsme zaznamenali u 35 výpůjček," sdělil Drbně Radovan Daněk.
Nabízená sdílená kola jsou ve městě pravidelně servisována. Podle Daňka zatím nedošlo k žádnému velkému poškození. „Mezi nejčastější řešené servisní závady patří dofukování pneu nebo dotažení šroubu sedlovky," poznamenal mluvčí Jihlavy.
Řada lidí debatujících na sociálních sítích po oznámení toho, že se v Jihlavě sdílená kola objeví, zmínila to, že se bicykly budou krást nebo záměrně poškozovat. To se však zatím nestalo, jak redakci Drbny potvrdila mluvčí policie Jana Kroutilová. „Nemám v současné době informace, že bychom takový případ šetřili," odpověděla Kroutilová na redakční dotaz.
Bikesharing v Jihlavě má za sebou první zkušební měsíc. To je podle mluvčího Daňka zatím krátká doba na to vyhodnocovat nějaké závěry či přemýšlet o větších změnách. „V průběhu roku přibydou zřejmě nějaká stanoviště nebo dojde k jejich přesunům, provozovatel kol analyzuje zájem i připomínky veřejnosti. Kola se chytla až nečekaně dobře, takže se někdy stává, že jich je na některých stanovištích málo. Pro příští rok tedy máme impuls k případnému pořízení většího počtu kol, ale uvidíme, zatím je brzy na nějaké závěry," uvedl Radovan Daněk. Jeho slova potvrdil i Dan Rambousek z provozovatelské firmy Nextbike, podle jehož přepočtu Jihlavané provozem sdílených kol ušetřili za duben 1,33 tun oxidu uhličitého.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.