středa 24. února 2021 Matěj

Jak udržet motivaci? Nepřepalte začátek a pochvalte se za každý dosažený výsledek, radí osobní trenéři

Leden bývá velmi často měsícem, ve kterém se fitness centra plní novými tvářemi, které se od nového roku rozhodli začít na sobě pracovat. Letos je tomu ale jinak. Fitka zejí prázdnotou a lidem tak nezbývá než začít plnit svá předsevzetí z provizorních domácích nebo venkovních posiloven. Donutit se ke cvičení v těchto podmínkách bývá ale velmi obtížné. Kde začít a jak udržet motivaci? O tom jsme se bavili s osobními trenéry Davidem a Ivou Bokůvkovými.

Za normálních okolností by teď fitness centra po celé republice pravděpodobně praskala ve švech. Nejčastěji se totiž lidé s novým rokem pouští do hubnutí. „Obecně platí, že na začátku roku míváme více práce. Lidé se pouštějí do svých novoročních předsevzetí, začínají cvičit a hubnout. Zkušenosti z posledních let ale naštěstí ukazují, že lidé na sobě začínají pracovat už i v průběhu roku,“ upřesňují na úvod David a Iva Bokůvkovi, kteří se oba živí jako osobní trenéři.

Novoroční předsevzetí letos ale komplikuje fakt, že kvůli koronaviru jsou všechna fitness centra zavřená. „Myslíme si, že to bude i důvodem proč hodně lidí svá předsevzetí oddálí do doby, než se fitness centra opět otevřou. Nové prostředí, mezi dalšími lidi se stejným cílem, jim mnohdy dodá motivaci, sebevědomí i odhodlání, které mohou v domácím prostředí postrádat, a tak raději své cíle odloží,“ myslí si trenéři.

Ti, kteří se letos přeci jen odhodlají ke změně životního stylu v prvních měsících nového roku, musí přistoupit k domácímu nebo venkovnímu cvičení. Najít v těchto podmínkách motivaci ale bývá pro některé velmi těžké. Pravdou je, že mnoho lidí doma rozptylují různé elementy a ke cvičení se nemohou dokopat. Někteří potřebují změnu prostředí a jiným chybí pomyslný bič, který je donutí být v určitou hodinu na lekci. Je to však o prioritách a zvyku. Záleží, jak moc silnou vůli člověk má a chce dosáhnout svých cílů či se udržet ve zdraví,“ popisuje David.

Jak si dobře zacvičit doma?

Vyhraďte si pravidelný den a čas cvičení. Stačí zhruba 20 až 30 minut kvalitního cvičení každý druhý den. Zásadní je soustředit se na správné provedení cviků a vědomé zatnutí svalů. Doma můžete pro zpestření využít židli, schůdky, sedačku, ručník, pet lahve nebo futra od dveří. Tipy najdete například zde.

Od cvičení doma často odrazuje také představa, že „pořádně“ do těla si dám jen ve fitku. Podle Davida to ale není pravda. „Cvičit s vlastní váhou je technicky náročnější a při správném provedení dosáhnete velmi efektivních výsledků. Zapojíte komplexně více svalů a trénink se stává funkčnější. S vlastním tělem můžete začínat od lehkých cviků až po extrémně těžké a sestavit hromady vydatných tréninků,“ popisuje osobní trenér. „Navíc můžete cvičit kdykoli a kdekoliv, takže časově je to méně náročné. Doma, na zahradě, v přírodě, na workout hřištích, s partnerem, dětmi… Jen je potřeba zapojit víc fantazii,“ dodává Iva.

Přehlížení menších proměn

Základem, k udržení motivace je podle obou trenérů nastavení správných cílů, tréninkového plánu, a hlavně nepřepálení začátku. „Při upnutí se na finální výsledek dochází často k přehlížení menších proměn, které jsou právě zásadní pro udržení motivace. Nechtějte dosáhnout výsledku během pár týdnů, ale snažte se o změnu životních priorit a zařadit pohyb dlouhodobě a udržitelně do svého denního režimu. Pochvalte se za každý dosažený výsledek, hlavně ten malý a pokračujte za dalším,“ uzavírá Iva Bokůvka.

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky cvičení, motivace, předsevzetí

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.