Pokud dojde k nehodě, zvyšují bezpečnostní pásy několikanásobně šanci na přežití. Jedno z prvních pravidel v autoškole a věc, kterou zná i malé dítě. Přesto se najde řada řidičů, kteří tato nařízení ignorují. Odborníci dokonce potvrzují, že se několikrát setkali na místě neštěstí i s tím, že šofér chtěl obejít otravné upozornění, že není zapnutý pás nebo se mu zdál nepohodlný a různými zlepšováky si jej upravil.
Bezpečnostní pásy se jako součást povinné výbavy vozu, poprvé objevily v sériové produkci u společnosti Volvo již v roce 1959. Za jejich návrhem stojí konstruktér Nils Bohlin
Ačkoli je to věc známa i těm, co nevlastní řidičský průkaz, stále se najde mnoho těch, kteří jezdí bez pásů. To dokazují i neúprosné statistiky, kdy se právě takto nezodpovědní cestující zapisují do kolonky obětí nehod, v lepším případě mezi zraněné.
„V uplynulých dvou letech bylo na českých silnicích každoročně v osobních vozidlech usmrceno 80 osob, které nebyly připoutány bezpečnostním pásem. Jen v loňském roce bylo dalších 146 osob zraněno těžce a 678 zraněno lehce,“ říká šéf Besipu Tomáš Neřold.
Z usmrcených řidičů v loňském roce bylo 23 procent osob nepřipoutaných, z usmrcených spolujezdců nebylo připoutáno 35 procent. V kategorii těžce i lehce zraněných osob jsou dlouhodobě vyšší podíly nepřipoutaných osob u spolujezdců. Když už jsme u statistiky, tak můžeme konstatovat, že z čísel vyplývá, že jsou ženy obecně zodpovědnější. Dále je nutné zmínit, že mezi řidiči i spolujezdci, kteří neměli zapnutý pás jednoznačně převyšovaly mladší ročníky.
V Československu bylo povinné použití bezpečnostních pásů na předních sedadlech při jízdě mimo obec uzákoněno od roku 1967
V 1976 platila povinnost připoutat se na všech sedadlech vybavených bezpečnostními pásy mimo obec
Od roku 1990 platí povinnost poutat se i v obci
Na místě nehod se vyšetřovatelé setkávají i s tím, že řidiči moc dobře věděli, co dělají a někteří zkoušeli i obejít singnalizační kontrolky ve voze.
„Zapnutý pás za sedadlem, nebo zacvaknutí bezpečnostního pásu spolujezdce do západky bezpečnostního pásu pro řidiče. Byly identifikovány také případy, kdy si byli lidé vědomi nesprávné funkčnosti bezpečnostního pásu a nedostatky se snažili různými způsoby elimininovat. Použití pásu bylo například pro řidiče nepohodlné, a tak se jej pokusil za pomoci různých metod upravit. V řadě případů se jednalo o „domácí zlepšovadla“, ale některé výrobky lze bohužel zakoupit,“ dodává ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
„Bylo prokázáno, že nepřipoutaní řidiči umírají 14krát častěji než ti připoutaní. Proto existuje povinnost použít bezpečnostní pásy ihned po usednutí do motorového vozidla, tedy ještě před jízdou,“ potvrzuje ředitel krajské záchranky Jiří Smetana.
Za porušováním tohoto základního pravidla silničního provozu lze nalézt běžnou lidskou nedbalost, která je často způsobena neznalostí elementárních zákonů fyziky. „V rychlosti 50 km/hod. působí na nepřipoutaného člověka ve vozidle při nárazu síly, které odpovídají jeho pádu z desetimetrové výšky na betonovou plochu. V okamžiku nárazu odpovídá tato síla působící na lidské tělo až 25násobku jeho hmotnosti,“ vysvětluje vliv nárazu vozidla na lidský organismus Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Při pojíždění po městě, kde se z rozhodnutí českého ouřady člověk musí plížit padesátkou, jsou pás celkem na prd. A taky nejsou všespasitelné. Kdysi, ještě za socíku, jsem měl s autem nehodu, při které jsem z auta vyletěl, protože jsem neměl kšíry. Kdybych byl připoutaný, zabil by mně strom, který auto trefilo. Jiný příklad: na Blanensku se utopilo dítě připoutané v autosedačce, když auto sjelo do řeky. Ale o takových případech se statistiky nevedou.