pondělí 28. září 2020 Václav

Doba trávená na sociálních sítích stoupla na 159 minut. Z médií lidé nejvíc věří rádiu

Čas, který čeští uživatelé internetu denně tráví na sociálních sítích, se letos proti loňsku kvůli koronaviru zvýšil o 16 minut na průměrně 159 minut denně. Skoro polovina Čechů, 46 procent, tráví na sociálních sítích dvě a více hodin denně, každý šestý dokonce přes čtyři hodiny denně. U televize lidé stráví v průměru 255 minut za den. Vyplývá to z výsledků průzkumu AMI Digital Index, který mapuje trendy v používání sociálních sítí v České republice.

Nejdůvěryhodnějším typem média je podle průzkumu rádio, kterému věří 73 procent lidí. Následuje televize s 64 procenty a tisk se 60 procenty.

„Letos jsou Češi na sociálních sítích v průměru o 16 minut za den více než v loňském roce. Vliv na to měla pravděpodobně koronavirová situace, kdy lidé trávili více času v on-line prostředí a sociální sítě tak častěji používali jako zdroj informací a zábavy," uvedl řídící partner Ami Communications Marek Stránský.

Čtyři pětiny lidí jsou přitom aktivní na sociálních sítích prakticky každý den. V čele nejpoužívanějších sítí se drží YouTube (zkušenost s ním má 96 procent uživatelů), následovaný Facebookem (90 procent). Nejdynamičtěji roste už několik let po sobě podíl uživatelů Instagramu (58 procent), který za dva roky narostl o čtvrtinu. 

TikTok zná zatím jen 16 procent tuzemských uživatelů 

Letos poprvé AMI Digital Index zkoumal také znalost a užívání kontroverzní sítě TikTok, která se zaměřuje na nejmladší uživatele. S TikTokem má zkušenost 16 procent tuzemských uživatelů. „TikTok je síť, kterou nejčastěji používají nejmladší respondenti, velmi pravděpodobně i ve věku okolo deseti až 14 let, které náš průzkum nezahrnuje. Svým odlišným formátem se přitom výrazně odlišuje od zavedených sociálních médií," podotkl výkonný ředitel Ami Digital Vladan Crha.

Přestože čas trávený na sítích roste, aktivita na nejmasovějším Facebooku dlouhodobě klesá. Meziročně klesl počet uživatelů, kteří něco sdílEJí na Facebooku alespoň jednou týdně, o čtvrtinu na 32 procent.

„Velmi dobře nyní na sociálních sítích funguje také formát Stories, kdy lidé sdílejí své aktuální zážitky a postřehy po omezenou dobu 24 hodin. Největší oblibě se tento formát překvapivě těší na Facebooku, kde s ním má zkušenost skoro polovina respondentů (44 procent). Typickými uživateli jsou především mladí lidé," doplnil Crha. Obliba Stories významně stoupla i na Instagramu (na 39 procent), kde daný formát používá o deset procentních bodů více uživatelů než v roce 2019.

Průzkum: Češi nejvíc důvěřují rozhlasu, pak televizi

Nejdůvěryhodnějším typem média je podle Čechů rádio, kterému věří 73 procent lidí. Následuje televize s 64 procenty a tisk s důvěrou 60 procent lidí. Naopak informacím na sociálních sítích věří jen 37 procent lidí. Vyplývá to z průzkumu AMI Digital Index, který provedla společnost AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK.

Mezi rádii si nejlépe vede veřejnoprávní Český rozhlas, kterému důvěřuje 62 procent Čechů a na televizním trhu boduje Česká televize s důvěrou 78 procent lidí. Veřejnoprávní média byla úspěšná také během epidemie koronaviru, o které podle skoro poloviny lidí (44 procent) informovala ze všech médií nejlépe právě Česká televize.

„Prvenství rozhlasu pramení podle mě z faktu, že lidé jsou už přesycení informacemi. Rádia tak berou spíše jako zdroj zábavy a odpočinku, omezené množství zpráv zde potom vnímají jako výběr toho nejdůležitějšího," uvedl partner Ami Communications Jan Kučmáš. Typického posluchače ČRo představuje index jako muže vyššího věku a vyšším vzděláním.

Jak si stojí zpravodajské servery? 

Ze zpravodajských serverů v posledních letech dominuje web SeznamZpravy.cz, kterému meziročně věří stále více čtenářů (letos 69 procent). Jde především o mladé lidi do 30 let. Mezi tištěnými médii si letos získaly největší důvěru Hospodářské noviny (42 procent populace). Sesadily tak MF Dnes, které důvěryhodnost meziročně poklesla.

Přestože mají Češi dlouhodobě nízké povědomí o vlastnictví nejvýznamnějších tuzemských médií, Index zaznamenává v posledních letech nárůst těch, pro které je důležité vědět, kdo stojí za jejich oblíbenými tituly nebo stanicemi. Za poslední dva roky vzrostl počet těchto lidí skoro o třetinu, a to na 34 procent. Jde především o muže s vysokoškolským vzděláním, kteří pocházejí z větších měst.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo0 čtenářů

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky sociální sítě, internet, průzkum

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.