Prázdné regály s trvanlivým zbožím a chybějící balené nápoje. Tak to posledních pár hodin vypadá ve většině obchodů v naší zemi. Lidé ve velkém vykupují trvanlivé potraviny. Důvod je jasný – strach z šířícího se koronaviru, který se u nás zatím nepotvrdil. Redakce Drbny oslovila několik potravinových řetězců, všechny potvrdily zvýšený zájem o trvanlivé potraviny u svých zákazníků.
V Tescu je vyšší poptávka zejména po těstovinách, rýži, mouce, konzervách a olejích. „Nárůsty prodejů jsou v desítkách procent," uvedl mluvčí prodejen Tesco Václav Koukolíček.
Podobná situace je i v Bille. „V současné době evidujeme zvýšený zájem o určitý sortiment, jako jsou například trvanlivé potraviny nebo balená voda. Zásoby se zbožím jsou v dostatečném množství zajištěny a jsme připraveni pokrýt i větší poptávku, ať už po trvanlivých potravinách, nápojích nebo drogistickém zboží,“ sdělila za řetězec Billa Gita Jílková. Doplnila, že prozatím nevidí důvod přistupovat ke speciálním opatřením.
Zvýšené prodeje o desítky procent hlásí i Albert. Lidé zde kupují zejména oleje, mouku, rýži, těstoviny a další suché potraviny. „Zvyšujeme objednávky do obchodů a závozy zboží. Předpokládáme, že zvýšený zájem potrvá pouze několik dní, než se zákazníci dostatečně předzásobí," pověděl ředitel komunikace Jiří Mareček s tím, že závozy těchto položek do jihlavských prodejen, kterých je ve městě šest, jsou násobně vyšší než je obvyklé, aby řetězec zajistil pro zákazníky dostatek zboží.
Dočasný výpadek u vybraných trvanlivých produktů hlásí Kaufland. „Ve spolupráci s našimi dodavateli pracujeme intenzivně na tom, aby byla zajištěna dostupnost zboží v našem řetězci,“ sdělila na dotaz redakce mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
Poloprázdné či úplně prázdné regály jsou k vidění i v Lidlu. „V uplynulých dvou dnech evidujeme zvýšené prodeje ve většině našich prodejen. Zákazníci nakupují především trvanlivé potraviny, tedy těstoviny, rýži, mouku, trvanlivé mléko a konzervy, prodej těchto výrobků několikanásobně stoupl. Jsme proto v úzkém kontaktu s našimi dodavateli, abychom zabezpečili plynulé zásobování zvýšeného množství těchto potravin a zákazníkům zajistili plnou nabídku zboží," popsala poslední hodiny v obchodním řetězci Lidl jeho mluvčí Zuzana Holá.
I v tomto řetězci se připravují na to, kdyby se situace v souvislosti s koronavirem zdramatizovala. „Vývoj situace však velmi bedlivě sledujeme a vyhodnocujeme, abychom mohli včas reagovat a zajistit vše potřebné jak pro plnou nabídku zboží v našich prodejnách, tak i pro ochranu našich zaměstnanců i zákazníků,“ sdělila operátorka zákaznického servisu.
Větší zájem o trvanlivé potraviny hlásí i internetový obchod Košík.cz. Tomáš Čupr, který vlastní konkurenční e-shop Rohlík.cz řekl pro Forbes.cz, že pětkrát vyšší prodeje zaznamenal Rohlík u paštik, luštěnin, těstovin či dětských výživ. Zboží, které prodají běžně za týden, lidé nakoupili za den, řekl. Nové zásoby by měl Rohlík.cz mít už během dneška a do pátku slibuje zásobu na mnoho týdnů.
Náměstek Petr Hlubuček (STAN) navíc podle Aktuálně.cz už opatření probíral s prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomášem Prouzou. „Konzultovali jsme možnost, že obchody přijmou opatření proti hromadnému skupování zboží podobné tomu, když prodávají v akcích zlevněné zboží, tedy omezené množství na hlavu," uvedl pro Aktuálně.cz náměstek Petr Hlubuček.
„Chceme zabránit panice. A panika nenastane, až se objeví první pacient s koronavirem v České republice, k čemuž pravděpodobně dojde v blízké době, ale nastane ve chvíli, kdy člověk přijde do obchodu a nebude tam mít co koupit," dodává Hlubuček.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.