Politické strany na Vysočině začaly předvolební kampaň především osobním setkáváním s voliči, vyplývá z ankety ČTK. Jejich hesla už je možné vidět na plakátovacích plochách i na billboardech. Mezi volebními tématy je i situace ohledně stavby nových bloků jaderné elektrárny v Dukovanech. Do sněmovních voleb zbývají tři měsíce, vyhlášené jsou na 3. a 4. října.
„Jako dvojka na kandidátní listině je Hanka Hajnová, která bude akcentovat nepořádek s dostavbou Dukovan, protože to se tedy hrubě nezvládlo a je to pro náš kraj velká nejistota,“ řekla lídryně Pirátů na Vysočině Barbora Pipášová, která pracuje jako psychoterapeutka. Mezi její priority patří podpora duševního zdraví a podpora práce sociálních a speciálních pedagogů na školách.
Piráti, kteří mají na kandidátní listině na Vysočině i dva zástupce Strany zelených, už za sebou mají setkání s voliči nazvané Máte přání. V Jihlavě se s voliči znovu potkají 7. června při farmářských trzích. Podpora malých zemědělců je jedním z témat, které chtějí v kampani také zdůraznit.
Pro hnutí ANO, které na Vysočině do voleb vede poslankyně Monika Oborná, je setkávání s voliči zásadní. „S veřejností se nyní setkáváme intenzivně a v těchto aktivitách budeme pokračovat až do říjnových voleb,“ potvrdila Oborná. Nejbližší setkání je naplánované na 10. června v Novém Rychnově, Dolní Cerekvi a Větrném Jeníkově. V krajské Jihlavě se uskuteční 23. června. Voliče podle Oborné zajímá mimo jiné dostupnost zdravotní péče nebo tendr na Dukovany.
Koalice Spolu tvořená ODS, KDU-ČSL a TOP 09 už má za sebou veřejnou diskusi, při které přišel na dotazy lidí odpovídat premiér Petr Fiala (ODS). Teď jezdí celý tým po Vysočině. Naplánovaných má 14 setkání, sdělil Jan Matějka, který je krajským lídrem TOP 09 a na společné kandidátce má třetí místo. Přes léto by podle něj měla mít kampaň takovou podobu, ze které zůstane něco trvalého. V případě TOP 09 to bude Santiniho stezka, itinerář na výlet podpořený i webovou stránkou.
„Na Vysočině kontaktní kampaň možná koncipujeme malinko jinak než v jiných krajích, děláme to na náměstích, případně třeba v Pelhřimově to bude u rybníka Stráž, kde je hodně lidí, debata probíhá přímo venku, nezavíráme se do žádných kaváren, aby opravdu mohl přijít každý,“ řekl Matějka.
Pod heslem Dobrá kampaň jde do voleb hnutí STAN. „Cílem je nedávat hromadu peněz do drahých megaboardů u dálnic, ale na zajímavé projekty, které mají smysl a někomu pomůžou,“ řekla za hnutí jeho krajská tajemnice Jana Kudrhaltová.
Kampaň SPD začala na Vysočině v polovině května jarmarkem v Jihlavě. „Chtěli jsme ukázat, jakým způsobem jsou rozdílné ceny potravin mezi producenty a obchodními řetězci. Myslím si, že se to celkem povedlo,“ zhodnotil Radek Koten, poslanec a krajský lídr SPD.
Předpokládané náklady na kampaň zatím politické strany nekomentovaly. Podle Kotena má hnutí 70 milionů korun, z nich část bude použitá přímo na podporu kandidátů v krajích, část na celostátně vedenou kampaň. „Náklady na kampaň jsou aktuálně ve fázi rozpočtového plánování, proto bych nerada spekulovala o konkrétních číslech,“ odpověděla na dotaz k financování kampaně Oborná.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám