Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekPondělí, 15. listopadu 2021, 10:55
Kraj Vysočina má ve své péči více než 4,5 tisíce km silnic II. a III. třídy vč. 877 mostů. V posledních letech se ročně částka směřovaná do rozšiřování regionální silniční sítě, modernizace, údržby i oprav blíží 1,5 miliardě korun. Financování investic i oprav na silnicích probíhá nejen z krajské kasy, ale i ze státního rozpočtu, největší díl spolufinancování se daří Kraji Vysočina pravidelně získávat z fondů EU. V roce 2021 jsou na území Kraje Vysočina naplánovány, rozestavěny i dokončeny dopravní akce za téměř 1,7 miliardy korun. Agendu péče o dopravní hospodářství má v Kraji Vysočina na starost náměstek hejtmana Kraje Vysočina Miroslav Houška.
Pane náměstku, kolik se letos podařilo opravit km silnic, kolik to Kraj Vysočina stálo?
Kraj Vysočina letos realizoval přibližně 130 plánovaných i vyžádaných stavebních akcí, které jak už bylo v úvodu zmíněno, přijdou na 1,7 miliardy korun. Stavební sezóna sice kalendářně skončila, ale zhruba desítka akcí díky příznivému počasí může být dokončena do poloviny listopadu. Pouze v jednom jediném případě bude třeba na opravách silnice pracovat až do prosince. Jen pro úplnost – letos jsme opravili nebo postavili zhruba 200 km silnic a opravili 18 mostů (16 Krajská správa a údržba silnic Vysočiny a 2 Kraj Vysočina).
Jak to bude s financováním oprav a investic v dopravě v dalším roce?
Připravený krajský rozpočet na rok 2022 počítá s financováním oprav a investic prozatím v částce 136 miliónů korun. Věříme, že další cca 1,1 miliardy bychom mohli získat na silnice z evropských fondů a minimálně stejnou částku jako letos i od státu. Část z projektů je již odsouhlasena, část připravena.
Které konkrétní silniční stavby a opravy nás tedy příští rok čekají?
Dokončen bude obchvat Lukavce na Pelhřimovsku, v druhém pololetí se řidiči projedou po nové silnici Hrotovice – Dukovany, máme v plánu i přestavbu křižovatky silnic II/399 a II/152 na okružní křižovatku, konkrétní podobu dostane i severozápadní obchvat Velké Bíteše. Nově se na jaře pustíme do přestavby spojení mezi Stájí a Zhoří, modernizován bude úsek Trnava – Rudíkov, silnice II/130 v trase Golčův Jeníkov – křižovatka s D1. Společně s obcemi nás čeká generální oprava ulic Lužická v Humpolci, ulice Varhánkova v Polné, průtah Jaroměřicemi nad Rokytnou nebo průtah obcí Jestřebí. V plánu je více než stovka silničních staveb, další desítky se jich průběžně připravují a soutěží se jejich dodavatelé, tak abychom byli schopni i v dalších letech držet svižné tempo modernizace.
Jak se do přípravy oprav a investicí promítá současné zdražování?
Už nyní při soutěžení dodavatelů pro plánované stavby v dalším roce zaznamenáváme nárůst cen stavebních prací. Oproti projektovaným předpokládaným cenám jde o nárůst o 20-30%, zejména u menších staveb.
Může se stát, že kraj kvůli vysokým cenám některé plánované akce nebude realizovat?
Prozatím se tak nedělo, ale nemůžu to do budoucna vyloučit. Stejně jako v minulosti počítám s tím, že do financování dopravních staveb se promítne jarní rozdělení přebytku hospodaření kraje. To by mohlo výrazně pomoci s financováním připravených staveb.
Poslední dotaz: Jak to nyní vypadá se začátkem prací na části JIH jihovýchodního obchvatu Jihlavy?
Neustálé odsouvání zahájení prací nás velice limituje. Kraj bohužel stále čeká na výsledek rozhodnutí odvolání jednoho ze zájemců o zakázku, tzn. že stále běží výběrové řízení. V tuto chvíli nemáme v ruce žádné nástroje, které by mohly celý projekt urychlit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.