Někteří lídři politických stran a hnutí pro podzimí sněmovní volby na Vysočině hodnotí změny, o které usilovali jejich předchůdci v roce 2017, za podařené. Zejména zástupci vládních stran vnímají posun k lepšímu v dopravních stavbách. Lídři opozičních stran v dopravě vidí stále velké nedostatky, kritizují také přístup k zemědělství, stavebnímu zákonu nebo řešení stavby nového jaderného bloku.
Problém: doprava
Řešení: dokončit chybějící obchvaty měst a obcí a páteřní sítě silnic, schválit výstavbu vysokorychlostní tratě Praha - Brno se stanicí Jihlava.
Hodnocení: Od roku 2017 jsme se v oblasti budování obchvatů pohnuli doslova mílovými kroky, což mohou lidé na Vysočině, především řidiči, posoudit sami. Hotové jsou obchvaty Velkého Beranova a Nového Veselí, buduje se obchvat Salačovy Lhoty a Lukavce. Letos začala stavba severozápadního obchvatu Velké Bíteše a práce probíhají také na jihovýchodním obchvatu Havlíčkova Brodu a také na obchvatu Osové Bítýšky v režii Ředitelství silnic a dálnic ČR. Naopak hotový už je obchvat obce Kámen. Ze svého postu náměstka hejtmana Kraje Vysočina zodpovědného za krajské finance a majetek jsem udělal vše pro zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Jihlavy. Dlouho očekávaný obchvat nabírá minimálně roční skluz, což mě velmi mrzí. Díky průtahům bude trpět celá Jihlava a hlavně řidiči.
Problém: Dopravní roztříštěnost, neřešení otázky vysokorychlostní tratě a pomalá rekonstrukce dálnice D1.
Řešení: Nasadit všechny síly na dokončení oprav dálnice, soustředit se na to, aby se našlo konečné řešení vedení vysokorychlostní tratě.
Hodnocení: Snažíme se opravovat silnice páteřní sítě, ale tyto problémy nám je výrazně zatěžují. Dálnice D1 spěje snad na Vysočině ke konci, MD přišlo se snad definitivním řešením trasy VRT (vysokorychlostní trati), takže i opravy silniční sítě měly svůj význam. Myslím,že se to podařilo.
Problém: Nedostatek zdravotnického personálu.
Řešení: Opakovaně vládu na toto riziko upozorňujeme a vyzýváme ji k řešení. Oceňuji, že byly navýšeny platy lékařů a zdravotních sestřiček a změněna legislativa, která umožňuje zjednodušení administrativy u ošetřovatelského personálu, také se zvýšil počet přijímaných studentů na lékařské fakulty.
Hodnocení: Bohužel ani tato opatření nestačí a deficit zdravotnických profesí se spíše prohlubuje. Není to už jen problém nemocnic, ale zvláště u nás na venkově chybí také zubaři, praktičtí lékaři pro děti i dospělé atd. Dlouhodobě vyzýváme vládu k tomu, aby mnohem výraznějším způsobem bonifikovala lékaře, kteří budou ochotni opustit velká města a půjdou pracovat na venkov, stejně jako vládu vyzýváme ke zjednodušení postgraduálního vzdělávání lékařů atd.
Problém: Výstavba pátého, popřípadě šestého bloku v jaderné elektrárně v Dukovanech
Řešení: Musí tam zůstat zachovaný pracovní kolektiv, technologické celky musí jet bez přerušení. Utlumení činnosti elektrárny by mělo obrovský dopad nejen na pracovní příležitosti přímo v elektrárně, ale i v širokém okolí.
Hodnocení: Problém s výstavbou pátého, popřípadě šestého bloku v JE Dukovany přetrvává, protože konec životnosti stávajících čtyř jaderných bloků, které mají být po dostavbě odstavené, se kvapem blíží. Pokud nová Sněmovna a vláda bude pokračovat ve stávajícím tempu a přístupu, tak se asi výstavby nových jaderných bloků nedočkáme.
Problém: Časté kolapsy na dálnici D1 působící obrovské potíže v lokální dopravě.
Řešení: Chybí jasná pravidla a především ochota ministerských úředníků jednat se starosty a občany měst a obcí. Je nutné hledat společný kompromis.
Hodnocení: V oblasti efektivní komunikace ministerských úředníků se starosty rozhodně nelze pozorovat jakýkoliv trend, který by bylo možné hodnotit pozitivně. Situace odpovídá celkovému přístupu vlády k řešení problémů v zemi. Situace v dopravě byla v některých ohledech zlepšena, ale především díky úsilí krajských a místních samospráv.
Problém: Kraj dlouhodobě trápí odliv mladých lidí, vylidňování vesnic a s tím související zhoršující se dopravní situace ve větších městech.
Řešení: Vytváření dobrých podmínek místo příkazů. Zatraktivníme život na venkově.
Hodnocení: Podařilo se nám prosadit zákon o právu na digitální služby, využití bankovní identity a přijetí digitálního balíčku, který mnohé zjednoduší. Podařilo se nám zpřístupnění technických norem zdarma, covidové kompenzace i pro přivýdělky nebo zjednodušení zákona o hnojivech, kterým jsme předešli novým povinnostem pro zemědělce. Dále jsme prosadili státní podporu pro opravy škol v malých obcích a kvůli spojení na venkově jsme prosadili snížení DPH na veřejnou dopravu.
Problém: Hrozící nedostatek vody v krajině a tím i nedostatek spodních vod jako zdrojů pitné vody.
Řešení: Dotačními pobídkami podpořit stavbu nových rybníků, nádrží na dešťovou vodu a podobně, změnit agrární politiku státu, zajistit potravinovou soběstačnost.
Hodnocení: Dotační tituly vypsané ministerstvem životního prostředí částečně zabránily rychlému odtoku vod a také bylo postaveno nějaké penzum nových rybníků s tím, že u stávajících proběhlo nebo probíhá jejich odbahnění pro zvýšení jejich kapacity. Co se týká agrární politiky a soběstačnosti ČR, předložili jsme novelu zákona o potravinách, která našim zemědělcům zajišťovala férový výkup jejich kvalitní produkce s nízkou uhlíkovou stopou. Ti, co nejvíce volají po „zeleném údělu“, protože je to kšeft, právě ti senátoři tuto novelu zamítli a tím podpořili potraviny produkované v zemích třetího světa, které, než se dostanou na pulty nadnárodních korporátních hypermarketů k našim spotřebitelům, urazí mnohdy několik tisíc kilometrů, tedy mají obrovskou uhlíkovou stopu. Podporou cizího kapitálu proti podpoře našich zemědělců tady Senát jasně ukázal, komu slouží, proti zájmům občanů ČR. Cena potravin po zamítnutí našeho návrhu jednoznačně vzrostla.
Problém: Problematika nového stavebního zákona
Řešení: Zablokování nového stavebního zákona, který podle nás velmi negativně ovlivnil stavební řízení nebo investice obecně.
Hodnocení: Musím konstatovat, že na Vysočině nemáme svého poslance, ale máme paní senátorku Hanu Žákovou, která u toho byla. Doufáme v jednodušší a smysluplnější návrh, než je ten, který teď bohužel leží v Senátu.
Problém: Zdlouhavé opravy dálnice D1, jejich špatná koordinace s opravami souběžných silnic.
Řešení: Prosadit prioritní a rychlá řešení krizových situací na D1, kratší termíny oprav, zintenzivnit práci včetně nočních směn.
Hodnocení: Bohužel, ani po 4 letech se nezměnila situace v délce opravovaných úseků (dálnice), ani v koordinaci dalších dopravních staveb a uzavírek. Přilehlá okresní města jsou tak již několikátý rok po sobě zahlcena kamiony, které z důvodu rychlejšího průjezdu opouští dálnici a jedou po objízdných trasách i mimo ně. Obce na těchto trasách nemohou již několik let zahájit rekonstrukce a výstavbu technické infrastruktury a ještě jsou zahlceny dopravou, nákladními vozy navážejícími štěrk a další materiál a dalšími objízdnými trasami z nesouvisejících staveb. Přináší to s sebou hluk, prach, sníženou bezpečnost a poničené vozovky i krajnice. Dodnes si nedokáži vysvětlit, jak se mohlo stát, že se jeden úsek realizoval nadvakrát a vlastně za to nikdo nemůže.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.