V jihlavské galerii pod širým nebem Nonstrop se mohou od tohoto týdne lidé seznámit s tvorbou výtvarníka Jana Karpíška. V kopiích jsou v Malé Lazebnické ulici k vidění díla, na kterých kromě jihlavského rodáka pracovaly i jeho včely. Techniku nazval včelí interakce. Vznikají tak díla na plátně i na papíře.
"Včely tvoří neustále, mají to v sobě," řekl ČTK sám Jan Karpíšek. Každý včelař se podle něho s jejich tvorbou může potkat třeba na tom, co vytvoří z desky z buničiny využívané k odpařování kyseliny mravenčí likvidující v úlech parazity. "Když se (kyselina) odpaří, tak se (včely) pustí do té desky, začnou ji rozkousávat, tak ji jako rozvatují a odnášejí ven z úlu," popisuje Karpíšek, který včelí vykusování a nanášení propolisu přijal jako výtvarnou techniku.
Do úlu umisťuje malby i kresby, které pak včely upraví. Vznikl tak i obraz Lesní bytosti, kdy včely utvořily otvory podobné tělům přesně v místech, kde Karpíšek předtím naznačil jen jejich nohy. Před šesti lety nechal Karpíšek včely pracovat na kresbách portrétu politiků.
"Když jsou včely v plné síle, tak jim tam vložím měkký ruční papír. Na něm je třeba nakreslená podobizna Andreje Babiše. Ony jsou schopny vymazat ho ze světa za tři dny, prostě ta tvář zmizí. Takže člověk musí být rychlý, jít se tam podívat třeba druhý den. Zjistí, že polovina obličeje zmizela a už je to vizuálně zajímavé," dodává jednačtyřicetiletý Karpíšek.
Výstava Úl v Ji-hlavě je v galerii pod širým nebem Nonstrop k vidění do konce října. Kromě včelami "vykousaných" obrazů nabízí též "včelí jukebox", ze kterého vychází nahrávky jeho vlastních včelstev.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.