O dalších osm kilometrů by se v roce 2017 měla rozrůst dálnice D3. Slavnostním poklepáním na základní kámen úseků Veselí nad Lužnicí - Bošilec a Borek - Úsilné byla zahájena stavba, která zase o něco více zrychlí cestu k rakouským hranicím.
Akce se zúčastnily špičky české politické scény. Nechyběl jak premiér Bohuslav Sobotka, tak i ministr dopravy Dan Ťok. Samozřejmostí byla přítomnost hejtmana Jihočeského kraje Jiřího Zimoly a primátora Budějc Jiřího Svobody. Na slavnostním zahájení byli rovněž zástupci rakouské strany, konkrétně z ministerstva dopravy a společnosti ASFiNAG, která financuje dálnice našich sousedů, dorazili také zástupci společností STRABAG a EUROVIA CS a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
„Mrzí mě, že když se podíváme na mapu České republiky a na dálniční propojení s našimi sousedy, tak to vypadá, jako by železná opona nezmizela. D3 je strategická priorita české vlády a cílem je s ní pohnout a posunout ji co nejvíce. Pevně doufám, že budeme ještě letos schopni zahájit výstavbu dalších dvou úseků,“ řekl na úvod Sobotka.
Měl na mysli úseky Bošilec - Ševětín a Ševětín - Borek. Pokud by k tomu došlo, dálnice D3 by se po jejich výstavbě zase propojila. Právě Borek je obcí, která na zahájení výstavby, respektive její dokončení, čeká nejvíce. „Předpokládám, že se hlavně zbavíme dálkové kamionové dopravy,“ doufá starosta Borku Jaroslav Novák.
Není divu. Podle posledního sčítání vozidel, které proběhlo v roce 2010, projede na Borku za 24 hodin přes dvanáct tisíc aut. Odklon na dálnici D3 by život ulehčil především místním. „Tahle dálnice je velmi důležitá pro spojení evropských síti z jihu na sever, tedy baltsko-jaderského koridoru. Uděláme všechno pro to, abychom pokračovali nejenom k Českým Budějovicím, ale dále k hranicím,“ přidal ministr dopravy Dan Ťok.
Jenže zatímco je rakouská strana už prakticky připravena na propojení, na druhé straně se vše protahuje. „Čeká nás kritická část ve středních Čechách, napojení Pražského okruhu na stávající úsek,“ doplnil už druhý ministr dopravy v současné vládě. Podobně je na tom i obchvat Budějc, podle premiéra Bohuslava Sobotky je doprava přes jihočeskou metropoli největším problémem. Ťok však naznačil, že by mohl být znám vítěz stavby obchvatu už v příštím roce.
„Víme, co pro nás všechny dálnice D3 znamená. Je skutečně důležitá pro ekonomický rozvoj regionu. Těším se, že další zahájení staveb bude pokračovat i na obchvatu Českých Budějovic a na navazující R3 směrem k rakouským hranicím,“ dodal hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Podobně mluvil i primátor krajského města Jiří Svoboda.
Na obou úsecích, které se nově začínají stavět, budou pracovat společnosti STRABAG a EUROVIA CS. První zmíněná je vedoucím sdružení na stavbě do Bošilce, role se obrátily od Borku po Úsilné. Část blíže Budějcím je kratší a naváže na současnou silnici I/3. Její konec bude v místě za mimoúrovňovou křižovatkou se silnicí I/34. Delší úsek k Bošilci naváže na současnou D3 a skončí u hranic okresů Tábor a České Budějovice.
Délka: 5125 metrů
Cena: 634,724 mil. Kč
Úsek: 104,135 km - 109,260 km
Zhotovitel: Sdružení STRABAG (vedoucí) a EUROVIA CS
Délka: 3160 metrů
Cena: 717,578 mil. Kč
Úsek: 128,100 km - 131,250 km
Zhotovitel: Sdružení EUROVIA CS (vedoucí) a STRABAG
Foto: Radek Šíma, Lukáš Dvořák
Napsal: Lukáš Dvořák
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.