Aktuálně

Také na Třebíčsku se změní jízdní řády, autobusy najedou o milion kilometrů ročně více více...

Oprava dálnice D1 Humpolec – Větrný Jeníkov má skluz. Ředitelství možná vymění stavaře

Autoři | Foto Jan Luxík

Opravy dálnice D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru mají velké zpoždění. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla je v tuto chvíli nereálné dokončit rekonstrukci úseku podle plánu, tedy v dubnu 2020. Práce za 1,75 miliardy korun dělá česko-italsko-kazašské sdružení. ŘSD připravuje sankce nejméně v desítkách milionů korun a nevylučuje ani možnost, že by odstoupilo od smlouvy a vybralo nového dodavatele.

„Konstatujeme, že k dnešnímu dni je tady na tom úseku odpracováno zhruba 65 procent prací, které měly proběhnout,“ řekl Rýdl. Odstoupení od smlouvy s dodavatelem je jednou z variant dalšího možného postupu. „Já netvrdím, že se to stane,“ podotkl mluvčí. Společnost Geosan Group, která stavební sdružení vede, podle něj požádala generálního ředitele ŘSD o naléhavé jednání. „Předpokládám, že přijdou s návrhem harmonogramu, který dotáhne tu ztrátu,“ uvedl. Při obnově D1 mezi Prahou a Brnem zatím ŘSD s žádným dodavatelem smlouvu během stavby neukončilo.

Opravy 13,6 kilometru dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly 15.  března. Pracuje na nich sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební společnosti Geosan Group. Jde o nejdelší rekonstruovaný úsek dálnice mezi Prahou a Brnem.

Práce mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem pokračují, dnes se tam konal pátý kontrolní den. ŘSD jako investor podle Rýdla stav stavby sleduje denně. Ke zvýšení tempa, počtu pracovníků a techniky zatím stavaře vyzývalo marně, dodal mluvčí.

Ostatní úseky jsou v pořádku 

„Tyto kroky jednoznačně se ukazují jako nedostatečné, to znamená, saháme po dalších nástrojích,“ řekl Rýdl. Uvedl, že ředitelství už jedná s bankami o stažení záruky, kterou tam dodavatelské firmy povinně složily. Připravuje také smluvní pokuty.

D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou byla kvůli rekonstrukci rozdělena na 21 úseků. Od roku 2013 byly dokončeny opravy devíti z nich, na dalších pěti stavaři pracují. „Ostatní úseky jsou v pořádku,“ řekl Rýdl. Předpokládá, že v termínu skončí i oprava dříve zpožděného úseku Velké Meziříčí - Lhotka, kde ŘSD také stavařům vyměřilo pokuty.

Modernizace dálnice D1 měla původně skončit v roce 2020, práce se protáhnou o rok. ŘSD podle mluvčího dělá všechno pro to, aby rok 2021 byl konečným. 

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky dálnice, D1, oprava, práce, zdržení, Ředitelství silnic a dálnic, Humpolec, Větrný Jeníkov, Dálnice D1, Geosan Group, Praha, Brno, Generali Česká pojišťovna

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.