Dnes, 07:10
Po šesti letech se Jihlava znovu dočká přímého spojení s Prahou. Na koleje míří zcela nové vlaky, které slibují vyšší komfort i častější spoje. Co to znamená pro cestující na Vysočině?
Polský výrobce Pesa právě vyrábí osmnáct moderních vlakových jednotek, které začnou i přes Jihlavu jezdit příští rok v prosinci. RegioJet nasadí vlaky pro dvě stě až tři sta cestujících, 12 procent sedadel bude v první třídě. „Oproti stávajícím vlakům Českých drah, jejichž vozy jsou často i půl století staré, půjde o zásadní zlepšení komfortu a kvality cestování,“ slíbil mluvčí RegioJetu Lukáš Kubát.
Stávající kontrakt byl pouze na dva roky a nové vlaky nebyly požadovány, proto cestující nyní vozí soupravy modernizované v devadesátých letech. Od příštího roku bude platit kontrakt na patnáct let a v takovém případě se vyplatí investovat do nových vlaků, reagoval Petr Šťáhlavský za České dráhy a jako příklad uvedl regionální vlaky na Vysočině. „Zde České dráhy nakoupily a provozují velké množství nových vlaků typu RegioPanter, RegioFox nebo RegioSpider a Kraj Vysočina patří mezi regiony s nejmladším a nejmodernějším vozidlovým parkem Českých drah v regionální dopravě,“ řekl pro Jihlavskou Drbnu.
Mezi Havlíčkovým Brodem a Prahou budou od prosince 2026 jezdit v barvách Českých drah už jen osobní vlaky. Vozy RegioPanter jsou však rovněž zcela nové a moderní vlaky, které nabízejí podle dopravce komfort téměř srovnatelný s moderními dálkovými spoji. Jsou nízkopodlažní, mají klimatizaci, Wi-Fi, zásuvky i USB porty. „Naše nové vlaky, ať už dálkové, nebo regionální, nabízejí nejméně stejný, nebo i vyšší komfort oproti vlakům konkurence,“ prohlásil Šťáhlavský.
Díky modernizaci tratí mohou nové vlaky RegioJet jezdit rychleji a častěji. Z Prahy budou každou hodinu vyjíždět vlaky do Havlíčkova Brodu, odkud budou pokračovat do Brna nebo do Jihlavy. „Každých 120 minut pojede přímý vlak Praha – Havlíčkův Brod – Jihlava. Krajské město Vysočiny se tak po šesti letech dočká přímého spojení s hlavním městem,“ uvedl Kubát. Cesta z Prahy do Jihlavy bude nejen o několik minut rychlejší, ale hlavně pohodlnější.
Žluté vlaky, které mohou jet až 200 km/h, budou nízkopodlažní, s klimatizací, Wi-Fi, zásuvkami i USB konektory, moderním informačním systémem a možností drobného občerstvení. Cena jízdenek by přitom neměla nijak raketově vzrůst. „Změna dopravce a vyšší komfort cestování by neměly znamenat pro cestující žádný výrazný nárůst cen,“ potvrdil Kubát pro Jihlavskou Drbnu.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám