Dnes, 07:35
Úzký, jen něco přes metr široký chodník v dolní části Znojemské ulice často připravuje horké chvilky nejen chodcům, ale i řidičům, kteří přiléhající silnicí míří na jednu z nejfrekventovanějších křižovatek v Jihlavě. Město má však jen omezené možnosti pro zvýšení bezpečnosti, radí proto raději přejít na širší chodník na druhé straně ulice.
Není to nic pro klaustrofobiky. Když po chodníku ve Znojemské ulici v úseku od Havířské ulice po křižovatku s ulicí Hradební kráčíte sami, je to ještě snesitelné. Když jdete ve dvou vedle sebe, už je to složité. A když jsou před domy např. vyndané popelnice, nebo proti vám jede maminka s kočárkem, je volný a bezpečný průchod bez nutnosti vstoupit do vozovky při plném provozu prakticky nereálný.
A když prší a máte rozvinutý širší deštník? Těšte se na adrenalin. „Zrcátkem občas nějaký ten deštník cvrnkneme,“ přiznává řidič jihlavské MHD Jaroslav Matějka, který místem projíždí mnohokrát za den. „S kočárkem je to opravdu o oboustranné ohleduplnosti řidičky kočárku i řidiče MHD. Lepší jet krokem, když tam jdou lidi, i dva vedle sebe už je dost riskantní, je to tak pro jednoho a ještě hubeného,“ usmívá se Matějka, který hned dodává, že ne každý tam tím krokem jezdí, zvlášť, když se dlouho čeká v koloně a konečně je zelená na semaforu. „Pro chodce je tam určitě nepříjemné, když se takový kolos řítí čtyřicítkou pár centimetrů vedle hlavy.“
„Jedná se o problematický úsek chodníku, nicméně je poměrně málo využíván, pro bezpečnější cestu lze využít právě protější chodník a přejít přes přechod pro chodce,“ odpovídá na redakční dotaz Radovan Daněk, tiskový mluvčí jihlavského magistrátu. „Vzhledem k poloze v historickém centru města není možné uliční profil rozšířit. Město bylo kdysi stavěné pro chodce a koňské povozy a není možné nyní kvůli autům bourat domy,“ dodává.
Znojemská ulice vychází z centrálního Masarykova náměstí jižním směrem a přes vytíženou křižovatku s Hradební ulicí dále pokračuje k lokalitě „na Slunci“. Takovouto páteřní komunikací jsou logicky vedeny takřka všechny linky MHD. „V místě řadících pruhů křižovatky ulic Znojemská - Hradební se velmi často potkávají až tři vozy MHD, proto není možné zúžit vozovku na úkor rozšíření chodníku,“ uvedl Daněk.
V rámci přípravy projektu revitalizace náměstí se varianta rozšíření chodníku na úkor šířky jízdní pruhů dokonce prověřovala. „Znamenalo by to ovšem velké komplikace právě pro provoz MHD, protože by nově nemohly stát dva vozy MHD vedle sebe při čekání na semafor, což by znamenalo prodloužení jízdních dob a v konečném důsledku v extrémním případě i dodatečné finanční náklady,“ vysvětluje Radovan Daněk.
Ideální variantou je tedy se potenciálně problematickému místu úplně vyhnout a přejít na druhou stranu Znojemské ulice. To je výhodné i při přecházení Hradební ulice směrem k Cityparku, cyklus zelené na semaforech je zde totiž dvakrát častější než na druhé, méně využívané straně.
V zájmu zajištění co nejvyšší bezpečnosti byl letos pomocí vodorovného dopravního značení zúžen úsek vozovky od Havířské ulice směrem k náměstí, aby byla vozidla oddálena od chodníků. V rámci výše zmíněné revitalizace náměstí dojde k rozšíření chodníků na ulici Znojemská ve výše vymezeném úseku, kdy obruba chodníku bude nově přibližně v poloze podélných čar. S realizací rozšíření chodníku v tomto úseku je podle tiskového mluvčího počítáno v horizontu dvou let.
„Dalším plánovaným opatřením je vybudování nové zastávky MHD na Znojemské ulici u vchodu do Cityparku v rámci plánované rekonstrukce Znojemského mostu, čímž bude chodcům v tomto směru nabídnuta bezpečná varianta cesty od Znojemské ulice na Masarykovo náměstí,“ uvedl Radim Rovner, ředitel Dopravního podniku města Jihlava.
I městská policie přiznává, že zde mohou vznikat rizikové situace. „Nicméně situace je zde ale po mnoho let stejná, chodník nebyl zúžen ani rozšířen a počet vozidel se zvyšuje pouze tehdy, když dojde ke zprůjezdnění náměstí jako v letošním roce. Musím ale zmínit, že k nehodám zde naštěstí nedochází,“ uvedl ředitel městské policie Stanislav Maštera.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám