Na Vysočině vzniká nový dopravní systém s názvem „Veřejná doprava Vysočiny“ (VDV). V prvním kroku se bude jednat o integraci veřejné linkové dopravy. Komplexní systém regionální dopravy bude spuštěn do konce roku 2019. Cestujícím má přinést pohodlnější přestupování, možnost nákupu jízdenek i přes internet a úspory za jízdné.
Vedení Kraje Vysočina dlouhodobě zamítalo možnost zavedení integrovaného dopravního systému na jeho území. Ačkoli si v průběhu minulých let nechalo vypracovat několik různých odborných studií, stále byl jeho názor negativní. První odbornou studii si krajský úřad nechal vypracovat již v roce 2003. A paradoxně už tato studie doporučovala zavedení IDS v Kraji Vysočina. Zavádění integrovaného dopravního systému však dlouho nebylo krajskou prioritou. Situace se změnila až na podzim roku 2014, kdy Kraj Vysočina zveřejnil veřejnou zakázku, která měla za úkol připravit komplexní dopravní systém kraje.
Aktuálně má Kraj Vysočina uzavřené smlouvy s 21 linkovými autobusovými dopravci a dvěma drážními. Ročně Kraj Vysočina na zajištění základní dopravní obslužnosti v regionu, tedy na tzv. prokazatelné ztráty z veřejné dopravy, doplácí téměř 600 milionů korun. A tuto částku by nechtěl navyšovat. S právě takovým zadáním je totiž připravována optimalizace hromadné dopravy v celém kraji.
V současné době probíhá projednávání návrhů autobusových a vlakových jízdních řádů zajišťujících obsluhu obcí, kterých se nové jízdní řády týkají. Krajský úřad upozorňuje, že v některých případech se nově navržené linky mohou významně lišit od stávajících jak trasou, tak časem jízdy.
Vyskytují se i případy, kdy je nově spojení zajištěno s přestupem na jiný autobus nebo na vlak, přičemž ale nové přestupní cesty nebudou znamenat prodražení, protože budou zavedeny přestupní jízdenky včetně časových předplatních jízdenek. A ne všem se zpracované plány líbí. „Návrh představuje zbytečné posílení některých relací, jako např. Havlíčkův Brod – Slavonice, za cenu razantního zhoršení dopravní obslužnosti pro jiné tratě. Na mnoha místech se stanou vlaky naprosto nepoužitelnými. Jediná trať, která na tom skutečně může získat, je do Slavonic, ostatní budou tratit. Současný stav si sice změnu žádá, měla by však být provedena zcela jinak,“ uvádí se na odborném dopravním webu dopravni.net.
Integrovaný dopravní systém nyní připomíná nejvíce jihlavská městská hromadná doprava, která ovšem zajíždí pouze do pěti menších obcí mimo město. A klíčová se první pohled jeví pozice krajského města Jihlavy i ve VDV. Už jen proto, že jihlavská MHD ročně přepraví kolem patnácti milionů cestujících. Stejný počet cestujících totiž přepraví všechny regionální autobusové linky na celé Vysočině. Pro Jihlavany by to tedy znamenalo, že by se po městě mohli pohybovat vlaky a „modrými“ autobusy za stejných podmínek, jako by jeli MHD.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.