Počasí dnes0 °C, zítra-1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Budou v Jihlavě i sdílená auta? Stojí za to to vyzkoušet, myslí si radnice. Koloběžky se naopak asi nezavedou

Po velkém úspěchu sdílených kol v Jihlavě vedení města zvažuje, že by do portfolia služeb pro občany v příštím roce zařadilo i možnost i tzv. carsharingu. Toto téma je zatím v rovině úvah, naopak se zdá, že sdílené koloběžky naopak zatím prostor v krajském městě nedostanou.

ANKETA: Žádné zimování, sdílená kola v Jihlavě jezdí i ve sněhu. Město teď řeší, jestli pořídit i koloběžky

Lidé v Jihlavě, kteří jsou zvyklí jezdit na sdíleném kole, se nemusí omezovat ani v tomto ryze zimním počasí, kdy je Jihlava skrytá pod bohatou sněhovou peřinou. Takzvaný bikesharing funguje i během zimy, i když je teď na stanovištích kol trochu...

Asi před dvěma týdny Drbna informovala, že město Jihlava dostalo od jedné z firem nabídku zařadit do provozu sdílené koloběžky. „Zkušenosti z jiných měst ukazují, že tato služba může způsobit nebezpečné situace pro chodce a obecně v provozu, nebo právě komplikace již zmíněných hendikepovaných občanů nebo zrakově postižených. Proto nabídku opravdu pečlivě zvážíme a vyhodnotíme ji v řádu nejbližších týdnů,“ řekl tehdy radní Petr Piáček.

Na předvánoční tiskové konferenci pak vyšlo najevo, že služba sdílených koloběžek zatím velkou podporu u vedení města nemá. „I když by sdílené koloběžky možná někteří přivítali, já osobně s nimi moc nepočítám,“ přiznal primátor Jihlavy Petr Ryška. „Nemyslím, že bychom je teď zavedli. V tuhle chvíli by přinesly více škody než užitku,“ připomněl Piáčkova slova o potenciálním porušování pravidel silničního provozu.

Vstřícnější přístup pak primátor volí ve věci další potenciální novinky v jihlavských ulicích, tzv. sdílených aut neboli carsharingu. Ten je dle definice na Wikipedii považován za „sdílení automobilů více lidmi, kterým by se kvůli malé frekvenci využívání nevyplatilo vlastnit a provozovat automobil sami.“ Podle serveru autonapul.cz se taková služba vyplatí při ročním nájezdu 10 tisíc kilometrů a méně. „Mezi výhody patří to, že odpadají starosti o servis a údržbu auta,“ zmiňuje stránka.

Pilotní projekt na jaře, pak se uvidí

„Podle nás stojí za to to vyzkoušet,“ míní Ryška. Město bylo během podzimu osloveno jedním konkrétním provozovatelem carsharingu, zřejmě ale na jaře poptá možnosti a podmínky u jiných firem. „V příštím roce rozjedeme první fázi, uvidíme, jak se k tomu postaví obyvatelé města. Podle využití a reakcí se budeme rozhodovat dál. Myslím, že je tady shoda na tom to vyzkoušet.“

V případě Jihlavy by se jednalo přibližně o 30 až 50 aut, pravděpodobně by se zvažovaly dva typy automobilu – nižší a střední třída. Zda a jak budou tyto auta platit za parkování, je k jednání, existuje prý víc možných variant, každý z provozovatelů má jiný přístup. Důležitá je informace, že poskytování sdílených aut by město nijak ekonomicky nezatížilo, nijak by jejich provoz, narozdíl od prvních 15 minut u sdílených kol, nedotovalo.

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Anytime Carsharing

Štítky Jihlava, doprava, koloběžky, sdílená auta, carsharing

Budou v Jihlavě i sdílená auta? Stojí za to to vyzkoušet, myslí si radnice. Koloběžky se naopak asi nezavedou | Doprava | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.