Po velkém úspěchu sdílených kol v Jihlavě vedení města zvažuje, že by do portfolia služeb pro občany v příštím roce zařadilo i možnost i tzv. carsharingu. Toto téma je zatím v rovině úvah, naopak se zdá, že sdílené koloběžky naopak zatím prostor v krajském městě nedostanou.
Úterý, 5. prosince 2023, 15:15
Lidé v Jihlavě, kteří jsou zvyklí jezdit na sdíleném kole, se nemusí omezovat ani v tomto ryze zimním počasí, kdy je Jihlava skrytá pod bohatou sněhovou peřinou. Takzvaný bikesharing funguje i během zimy, i když je teď na stanovištích kol trochu...
Asi před dvěma týdny Drbna informovala, že město Jihlava dostalo od jedné z firem nabídku zařadit do provozu sdílené koloběžky. „Zkušenosti z jiných měst ukazují, že tato služba může způsobit nebezpečné situace pro chodce a obecně v provozu, nebo právě komplikace již zmíněných hendikepovaných občanů nebo zrakově postižených. Proto nabídku opravdu pečlivě zvážíme a vyhodnotíme ji v řádu nejbližších týdnů,“ řekl tehdy radní Petr Piáček.
Na předvánoční tiskové konferenci pak vyšlo najevo, že služba sdílených koloběžek zatím velkou podporu u vedení města nemá. „I když by sdílené koloběžky možná někteří přivítali, já osobně s nimi moc nepočítám,“ přiznal primátor Jihlavy Petr Ryška. „Nemyslím, že bychom je teď zavedli. V tuhle chvíli by přinesly více škody než užitku,“ připomněl Piáčkova slova o potenciálním porušování pravidel silničního provozu.
Vstřícnější přístup pak primátor volí ve věci další potenciální novinky v jihlavských ulicích, tzv. sdílených aut neboli carsharingu. Ten je dle definice na Wikipedii považován za „sdílení automobilů více lidmi, kterým by se kvůli malé frekvenci využívání nevyplatilo vlastnit a provozovat automobil sami.“ Podle serveru autonapul.cz se taková služba vyplatí při ročním nájezdu 10 tisíc kilometrů a méně. „Mezi výhody patří to, že odpadají starosti o servis a údržbu auta,“ zmiňuje stránka.
„Podle nás stojí za to to vyzkoušet,“ míní Ryška. Město bylo během podzimu osloveno jedním konkrétním provozovatelem carsharingu, zřejmě ale na jaře poptá možnosti a podmínky u jiných firem. „V příštím roce rozjedeme první fázi, uvidíme, jak se k tomu postaví obyvatelé města. Podle využití a reakcí se budeme rozhodovat dál. Myslím, že je tady shoda na tom to vyzkoušet.“
V případě Jihlavy by se jednalo přibližně o 30 až 50 aut, pravděpodobně by se zvažovaly dva typy automobilu – nižší a střední třída. Zda a jak budou tyto auta platit za parkování, je k jednání, existuje prý víc možných variant, každý z provozovatelů má jiný přístup. Důležitá je informace, že poskytování sdílených aut by město nijak ekonomicky nezatížilo, nijak by jejich provoz, narozdíl od prvních 15 minut u sdílených kol, nedotovalo.