Počasí dnes-1 °C, zítra1 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Vysočina bude znovu vybírat autobusové dopravce na deset let. Zatím pouze pro Žďársko

Vysočina začíná znovu vybírat autobusové dopravce na dalších deset let. Minulé řízení kraj letos v březnu zrušil. Zadávací řízení trvalo dva roky, smlouvy ale nebylo možné uzavřít kvůli rozhodnutí krajského soudu. Radní kraje rozhodli o zahájení veřejné zakázky na linkové dopravce v oblasti Bystřice nad Pernštejnem a Velkého Meziříčí a v oblasti Žďárské vrchy. Novináře o rozhodnutí radních informovala náměstkyně hejtmana Hana Hajnová (Piráti).

Minulé řízení se týkalo celého území Vysočiny. Teď bude kraj zakázky vypisovat postupně. „Je to způsob, který si chceme vyzkoušet oproti té původní zakázce, kde jsme soutěžili všech osm oblastí naráz. Po konzultaci s právní kanceláří toto chceme vyzkoušet jako nástroj, který by mohl vést k lepšímu dosažení výsledků," uvedla Hana Hajnová. Doplnila, že kdyby se v nějaké soutěžené oblasti vyskytl problém, nemusel by mít dopad na zbývající části kraje, kde by třeba zakázka s vybranými dopravci mohla být uzavřená.

U zakázek na první dvě oblasti, které dnes schválili krajští radní, jde o předpokládaný objem nákladů 2,4 miliardy korun na desetileté období. Úředníci připravují podklady pro zveřejnění těchto zakázek. „Když vše dobře půjde, tak bychom měli mít nabídky v půlce června letošního roku," uvedla Hajnová. Podle nastaveného harmonogramu by noví dopravci měli být vybraní do konce srpna. Provoz krajem objednávaných spojů by tito dopravci měli zajišťovat od září 2024.

Devět miliard na deset let 

Původní dlouhodobé smlouvy s provozovateli autobusů skončily předloni. Kraj pak domluvil zajištění jím objednávaných regionálních spojů do té doby, než budou uzavřené nové dlouhodobé smlouvy.

Minulá zakázka, která se týkala autobusových spojů na celé Vysočině, byla podle dřívějších údajů kraje s předpokládanými náklady okolo devíti miliard korun na deset let. Hejtman Vítězslav Schrek (ODS) při zrušení zakázky uvedl, že po napadení výběru nových dodavatelů potvrdil postup kraje nejdříve Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a pak i jeho předseda. Na rozhodnutí předsedy ÚOHS byly podle hejtmana podané tři žaloby, které řešily senáty krajského soudu. Jeden senát nakonec v podstatě rozhodnutí předsedy ÚOHS zrušil, Vysočina tak s vybranými dopravci nemohla podepsat smlouvy.

U regionálních spojů, které kraj objednává, hradí dopravcům ztráty. Na prokazatelné ztráty veřejné linkové dopravy Vysočina v letošním rozpočtu počítá s částkou do 804 milionů Kč. Tyto autobusy by měly v kraji za rok najezdit okolo 21,8 milionu kilometrů. Na provoz regionálních vlaků je kraj připravený tento rok dát do 494,5 milionu Kč. Regionální vlaky by měly na Vysočině najet 4,55 milionu kilometrů.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky doprava, autobus, automobilová, správa, Vysočina

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vysočina bude znovu vybírat autobusové dopravce na deset let. Zatím pouze pro Žďársko | Doprava | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.