Počasí dnes-3 °C, zítra-2 °C
Úterý 7. února 2023  |  Svátek má Veronika

Dodávka nových trolejbusů má zpoždění. Na vyřazené vozy z Jihlavy musí počkat i cestující na Ukrajině

Více než roční zpoždění, zhruba čtrnáctiměsíční, bude mít dodávka šesti nových parciálních trolejbusů pro jihlavský dopravní podnik (DPMJ). Novými vozy měli cestující v Jihlavě jezdit už od června loňského roku.

„Sdružení firem Tram For Envi a Bogdan Motors zdůvodňuje svůj velký skluz delší než jeden rok především chybějícími komponenty elektro výzbroje, kterou má dodat subdodavatelská společnost Cegelec," vysvětluje mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk. 

Původně přitom podle platné smlouvy mělo všech šest nových vozů jezdit v Jihlavě od června 2022. „Aktuálně nám dodavatel posunul termín dodávky prvních tří vozů tak, že bychom nejdříve mohli počítat s jejich zařazením do zkušebního provozu s cestujícími v druhé polovině března nebo až v dubnu 2023. Zbývající dodávka a finální termín převzetí všech šesti vozů je v plánu až v srpnu 2023,“ říká předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy Radim Rovner s tím, že tomu musí ještě předcházet schválení nového typu trolejbusu SOR TNS 12.

Komunikace vázne 

Všech šest trolejbusů je podle Rovnera už vyrobeno, ale nyní se čeká na komponenty elektro výzbroje. Tento týden by měl být první vůz převezen do dopravního podniku v Hradci Králové k zahájení provozních zkoušek a zkušebního provozu bez cestujících.

S dodavatelem se jihlavský dopravní podnik snaží aktivně komunikovat prostřednictvím kontrolních dnů v místě výroby a také pomocí online meetingů. „Musím však konstatovat, že komunikace není vůbec jednoduchá a je aktivní spíše z naší strany. Bohužel dodavatel zatím slíbené termíny neplní. Zpoždění v dodávce nám způsobuje velké komplikace v provozu MHD, kdy je nutno nasazovat na náhradní dopravu při výlukách elektrické trakce místo doposud nedodaných parciálních trolejbusů starší naftové autobusy. Zároveň při startu provozu na nové trolejbusové trati do průmyslové zóny Pávov a do Bedřichova bude také nutné nasadit na některé spoje náhradní autobusy,“ povzdechl si Radim Rovner. Dodavateli byla podle kupní smlouvy vyfakturovaná v plné výši smluvní pokuta. 

„Kvůli zpoždění v dodávce nových vozů tak není ani možné odeslat vyřazované trolejbusy Škoda 24 Tr na pomoc válkou postižené Ukrajině, protože musejí zůstat do dodání nových trolejbusů v inventárním stavu DPMJ," dodal mluvčí města Daněk. 

„Klacky dolů" za pár vteřin 

Výstavba nové tratě vyšla na 134 milionů korun bez DPH, 98 milionů korun byla dotace z Evropské unie. Součástí dráhy je 290 stožárů, většina z nich vedle trolejového vedení nese také veřejné osvětlení a dvě měnírny elektrického proudu.

Zmíněné parciální trolejbusy budou nasazeny na novou část trolejbusové dráhy vedoucí do Bedřichova a dál do průmyslové zóny. Její výstavba trvala něco málo přes rok. Díky této trati se trolejové vedení v Jihlavě prodloužilo o 5,7 kilometru. Tím pádem v jihlavské MHD začnou převažovat trolejbusy nad autobusy. 

Takzvané parciální trolejbusy mohou jet část trasy i bez trolejí, tedy na baterii. Názorná ukázka toho, kdy trolejbus takzvaně shodí klacky a pokračuje dál na baterii, byla součástí testovací jízdy pro novináře, kterou jsme absolvovali 11. ledna. „V odborné terminologii tomuto kroku říkáme vytrolejení a natrolejení nebo také stažení sběračů," upřesnil během ukázkové jízdy na dotaz redakce Drbny Karel Trojan z jihlavského odboru dopravy. 

VIDEO: Testovací jízda po nové trati v Jihlavě. Trolejbus lidově shodí klacky za několik vteřin

Rok a kousek trvala v Jihlavě výstavba nové trolejbusové trati, díky které začnou v městské hromadné dopravě (MHD) převažovat trolejbusy nad autobusy. Nová část trolejbusové dráhy vede do Bedřichova a dál do průmyslové zóny. Novou trať bude moci...

Vedení města během jízdy parciálním trolejbusem nastínilo další plány v souvislosti s dalším prodlužováním trolejbusové dráhy. Radní David Beke (ODS) zmínil, že v plánu je třeba zařazení trolejbusů na ulici Hradební. „Další úseky vzniknou s plánovanou stavbou centrálního dopravního terminálu v místě současného městského vlakového nádraží," doplnil Bekeho primátor Jihlavy Petr Ryška (ODS). 

Podle vyjádření vedení města v budoucnu půjde o jednotky kilometrů trolejbusové dráhy. „Nejsou to velká čísla, ale jsou to důležitá propojení," doplnil David Beke. 

Ohodnoť článek

Foto Jan Sůra (zdopravy.cz) | Zdroj Ježkovy oči

Štítky doprava, parciální trolejbus, MHD, dopravní, podnik, dodávka, Jihlava, Ukrajina

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.