Aktuálně

V okolí Kronospanu měřiče ukázaly vyšší hluk. Město nyní řeší, odkud pochází více...

Státní úřednice měla vyřizovat žádosti, místo toho je likvidovala. Zpronevěřila desítky tisíc více...

Šest let od bizarní události. Strojvedoucímu na Žďársku ujel vlak, lidé v něm jeli sami 14 minut

19. února 2019. Den, na který určitě nikdy nezapomenou lidé, kterých se osobně dotkla událost, k níž došlo u Martinic na Žďársku. Jde o bizarní a těžko uvěřitelnou situaci, která mohla mít tragické následky. Osobní vlak ujel s cestujícími bez strojvedoucího několik kilometrů. Během události, kterou se zabývala i policie, se naštěstí nikdo nezranil.

Vlak se uzavřel a samovolně se rozjel 

Událost se stala dopoledne na jednokolejné neelektrifikované trati číslo 252 v úseku mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím. Ve vlaku bylo kromě strojvedoucího jedenáct cestujících. Spoj vyjel v 8:44 ze stanice ve Velkém Meziříčí a jel do Křižanova. Po několika minutách jízdy ale vlak kvůli závadě na brzdě zastavil. Po vypnutí a zapnutí takzvané střadačové brzdy se vlak opět rozjel, ale po 80 metrech se znovu zastavil. Strojvedoucí tedy z vlaku vystoupil a šel situaci prověřit. „Špatnou manipulací s brzdovými prvky strojvedoucí způsobil, že se vlak uzavřel a samovolné rozjel,“ informovala o události policejní mluvčí Dana Čírtková.

Popis místa nehody

K události došlo na jednokolejné neelektrifikované trati číslo 252 spojující železniční stanice Křižanov a Studenec, která je vedena skrz Velké Meziříčí. Ta byla vybudována jako přeložka původní tratě postavené Rakouskou společností státní dráhy (StEG) a otevřené 12. června 1886. Provoz na přeložce byl zahájen 20. prosince 1953. 

K mimořádné události došlo 19. února 2019 v úseku mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím, kde má trať v tomto směru táhlé klesání.

Zdroj: Wikipedia

Strojvedoucí začal ihned jednat 

V tu chvíli se vlak začal samovolně rozjíždět proti původnímu směru jízdy, tedy směrem do Velkého Meziříčí. Strojvedoucí začal situaci okamžitě řešit, nejdříve zavolal na stanici do Velkého Meziříčí, kde sloužícímu výpravčímu sdělil, co se stalo. Výpravčí připravil vše k tomu, aby vlak vjel na zdejší první kolej, kde by mohl být mechanicky zastaven. 

Vypukl zmatek a nastala panika 

Vlak jel naštěstí pomalu, nehrozila ani to, že by se srazil s jiným vlakem. V bezpečí byli i cestující, kteří měli zavřené dveře a z vlaku během nezajištěné jízdy nemohli vypadnout. To je ale moc neuklidnilo, a když zjistili, co se stalo, tak ve voze vypukl zmatek a nastala panika.

O nehodě, která se stala přesně před pěti lety, tehdy napsal svědek na Facebook. „Vlak se ale rozjel a strojvůdce zůstal venku. Když cestující zjistili, že jedou v nezřízeném vlaku, zkoušeli zatáhnout za záchrannou brzdu. Ta ale nefungovala. Ve voze vypukla panika. Cestující volali rodinám, (kam se hrabe 11. září). Po 6 kilometrech a překonání třech vysokých mostů a jednoho tunelu dojel vlak zpátky do Velkého Meziříčí a byl zastaven. Moc nescházelo a ČD ze mě udělali sirotka,“ citoval doslovně server novinyvm.cz. 

Ve vlaku shodou okolností cestovala i dcera výpravčího z Křižanova. Ta po telefonu dostala instrukce, jak zaktivovat magnetickou brzdu. Zkusila zatáhnout záchrannou brzdu, ta ale nefungovala. Fungovala ale kolejnicová brzda, která začala vlak přibrzďovat.

Ve vlaku bez strojvedoucího jeli 14 minut 

Vlak bez strojvedoucího urazil čtyři kilometry, přitom projel jedním tunelem a překonal několik vysokých mostů. Jel samovolně 14 minut, a celou cestu, která skončila ve Velkém Meziříčí, absolvoval bez zapnutého motoru. Ve stanici zastavil na první koleji a výpravčí ho tam zajistil zarážkami proti dalšímu pohybu. Poté všichni cestující z vlaku vystoupili, nikomu se naštěstí nic nestalo. 

Případ zkoumali policisté, zajímala se o něj i Drážní inspekce. Ze všech cestujících výpověď Drážní inspekci podala pouze dcera křižanovského výpravčího. Podle policie se strojvůdce nakonec nedopustil trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti a vše bylo klasifikováno jako přestupek.

Film Mimořádná událost 

Tato nezvyklá nehoda se stala v roce 2022 inspirací pro film Mimořádná událost, režíroval jej rodák z Jihlavy Jiří Havelka.


Jenovéfa Boková ve filmu Mimořádná událost, foto: ČSFD

Děj této takzvané komorní tragikomedie se odehrává během jednoho dne. Natáčel se na železniční trati Rakovník – Mladotice, která se provozuje pouze v letní sezoně, mimo jiné na Strachovickém mostě. Ve filmu si zahrála Jana Plodková, Igor Chmela, Jenovéfa Boková, Jaroslav Ples, Václav Kopta nebo třeba Alois Švehlík.

Hodnocení článku je 86 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky vlak, strojvedoucí, porucha, brzda, závada, stanice, nádraží, železnice, Martinice, Velké Meziříčí, Křižanov

Komentáře

Ivan Ryant

No jasně! Vždyť i výtahy už snad sto let jezdí běžně bez strojvedoucího, cestující se nebojí a problém v tom není. Tak to zase jednou ve Velkém Meziříčí předběhli AŽD.

Středa, 19. února 2025, 10:55Odpovědět

Jiří Schonbrun

No vida a pak že autonomní vlaky jsou něco nového

Středa, 19. února 2025, 10:18Odpovědět

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.