Pamětní deska odhalená v prostorách někdejší Baťovy továrny v třebíčské části Borovina nově připomíná Bedřicha Kružíka. Ve druhé světové válce byl příslušníkem Britského královského letectva (RAF). Po návratu do vlasti ho čekal vykonstruovaný proces a jáchymovské uranové doly, řekla spisovatelka Eva Pokorná, která se věnovala osudů i dalších letců RAF z Třebíče.
Kružík se narodil se v roce 1909 v Pitíně a zemřel 3. září 1971 v Třebíči.
V RAF působil jako mechanik a navigátor. Vídal se tam i s letcem Stanislavem Huňáčkem, který v roce 1948 unesl letadlo, aby se dostal do Američany kontrolované části Německa. Kontakt s Huňáčkem o několik let později Kružíkovi přitížil, když byl souzen za údajnou velezradu, řekla Pokorná.
Bedřich Kružík se vyučil holičem a kadeřníkem. Profesi nějakou dobu v Třebíči vykonával. Po vojně u leteckého pluku v Olomouci nastoupil do Baťových závodů ve Zlíně. Jako jejich pedikér a prodavač působil od roku 1938 v Indii. Tam ho dostihla zpráva o agresi Německa a vzniku protektorátu.
Z Indie odjel do Londýna a odtud do Francie. Na pozici letec - střelec tam vydržel do francouzské kapitulace, po níž putoval zpět do Británie.
Po návratu do vlasti sloužil Kružík v československém letectvu v hodnosti poručíka ve funkci navigátora. Propuštěn byl v červnu 1949. Následovalo jeho nepřetržité sledování Státní bezpečností a v únoru 1953 zatčení. Byl zbaven majetku i hodnosti a jako vězeň pracoval v uranových dolech v Jáchymově.
Vrátil se po amnestii prezidenta republiky v roce 1960. Nastoupil jako frézař do tehdejších Západomoravských strojíren v Třebíči, kde se spřátelil s Karlem Picmausem. I když byl o generaci mladší, pojila je láska k letectví. „Vyprávěl mi o tom, jak byl v letadle zraněný, dostal dávku z kulometu, když přistáli, měl pět průstřelů lýtek a vysoké letecké boty plné krve," řekl Karel Picmaus.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.