Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) na Vysočině spravuje celkem 276 mostů. Na silnicích I. tříd se jich nachází 174 a celkem měří 4,5 kilometru. Zbývajících 102 mostů je v trase dálnice D1 nebo ji překlenují a mají celkovou délku 3,6, kilometru.
Jakýmsi rekordmanem je okres Ždár nad Sázavou, kde bychom našli dohromady 93 mostů v celkové délce 2,6 kilometru.
Stav mostů (nosné konstrukce a spodní stavby) se hodnotí na sedmibodové stupnici, kde 1 značí stav bezvadný, naopak číslo 7 stav havarijní. „A podíváme-li se na stav mostů ve správě ŘSD v Kraji Vysočina, tak není vůbec špatný. Žádný z mostů není hodnocen jako havarijní. Do stupně 6- velmi špatný je zařazen jeden most. Na opačné straně stupnice je pak stavem 1- bezvadný hodnoceno 70 mostů (25,36%) a stavem 2- velmi dobrý je hodnoceno dalších 78 mostů (28,56%). To značí na dobrou kondici mostních objektů v kraji, zvláště pokud přihlédneme ke skutečnosti, že dalších 78 mostů (28,26%) je ve stupni 3 -dobrý,“ hodnotí situaci Martin Buček z ŘSD.
Rok 2020 byl také v našem kraji ve znamení mnoha prací a rekonstrukcí mostů. Nejvíc prací probíhalo v rámci modernizovaných úseků dálnice D1. „V úseku 12 Humpolec – Větrný Jeníkov byla provedena rekonstrukce 7 mostů a v úseku 19 Velké Meziříčí východ – Velké Meziříčí západ to bylo dalších 5 mostů včetně mostu Vysočina. Rekonstrukce dalších 12 dálničních mostů a 5 mostů přes dálnici probíhá v rámci modernizovaných úseků 11 Koberovice – Humpolec a 16 Velký Beranov - Měřín, které budou dokončeny na podzim tohoto roku,“ dodává Martin Buček.
Pokud v rámci modernizace hovoříme o rekonstrukci, je třeba také zmínit, že některé mosty nebo jejich části byly zdemolovány a postaveny jako nové. Na mostech na silnicích I. tříd se pracovalo v loňském roce pouze na údržbě mostu č. 19-074 přes železnici na silnici I/19 ve Žďáru nad Sázavou.
V současné době je v přípravě ve fázi zpracování dokumentace pro stavební řízení a zadávací dokumentace stavby šesti mostů na silnici I/23 u Předtína, I/38 Rančířova, I/34 v Havlíčkově Brodě a I/19 u Nového Města na Moravě a Divišova.
„Jedná se o mosty, kterou jsou hodnoceny stavem 4- uspokojivý a stavem 5- špatný. Zahájení stavebních prací na jednotlivých mostech bude závislé na rychlosti postupu fáze stavební a představební přípravy, ale alespoň některé ze staveb bychom rádi zahájili ještě v tomto roce. Rekonstrukce těchto vybraných mostních objektů opět přispěje ke zlepšení celkového stavu mostů ve správě ŘSD na Vysočině. S konkrétními dopravními omezeními, které se s realizací oprav na jednotlivých konkrétních místech budou pojit, veřejnost včas seznámíme před zahájením prací,“ dodává závěrem Martin Buček.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.