Hojně diskutované téma rekonstrukce Horáckého zimního stadionu v Jihlavě opět rezonuje krajským městem. Po několika názorových veletočích se zastupitelstvo shodlo na dalším postupu - rekonstrukci stávajícího objektu. Od pondělí je k dispozici padesátistránková studie architektů Antonína Buchty a Vladimíra Žáka jr.
Obsáhlá zpráva obou architektů podrbně popisuje návrh rekonstrukce Horáckého zimního stadionu, organizaci jeho výstavby či kapacitní údaje. V konečné fázi má jít o plnohodnotný zimního stadionu (multifunkční halu), splňující parametry extraligového stadionu, požadavky investora, města Jihlavy, požadavky hokejového oddílu Dukla Jihlava a v neposlední řadě platné normy a předpisy, zejména požární, a to při dodržení vnějšího obrysu půdorysu a výšky hřebene haly dané předchozím projektem zpracovaným A.S. Pelhřimov.
Celá zpráva je k nahlédnutí zde.
Podmínkou dále bylo zachování dvou železobetonových jednolodních třípodlažních traktů původní stavby po obou delších stranách stadionu. Toto zadání v podstatě představuje návrh stadionu s kapacitou min. 5000 diváků, převážně sedících a požadovaným počtem a skladbou šaten pro hokejový oddíl, krasobruslaře, hobby hokej i bruslící veřejnost.
ČTĚTE TAKÉ: Město Jihlava bude připravovat rekonstrukci Horáckého zimního stadionu
Předkládaná studie předpokládá staví na těchto výhodách:
- Snadná dostupnost stadionu v centru města
- Časová úspora ve smyslu dodržení podmínek stavebního úřadu, tj. zachování půdorysného obrysu stavby a dodržení výšky haly HZS zůstane v platnosti jak územní rozhodnutí (Jihlava, 14. 10. 2008, č.j. SÚ/4102/2008-5), tak i stavební povolení (Jihlava, 13. 7. 2009, č.j. SÚ/6223/2008-5) vydané na původní projekt zpracovaný A.S. Pelhřimov v roce 2008, 2009. Časová úspora může činit 6 – 8 měsíců.
- Využití „Veřejného sportoviště pro zimní sporty Tyršova“: Přestavbou Horáckého zimního stadionu vzniknou kapacity šaten a sociálního zařízení, které dosud této v předstihu vybudované hale chybí. Tím bude tato investice významně zhodnocena.
- Zachování dvou původních železobetonových skeletů o třech podlažích se schodišti na obou stranách půdorysu vzniká značná rozpočtová úspora. S jejich zachováním však zároveň souvisí vícenáklady na nutné úpravy v základech těchto částí stavby.
Za nevýhody naopak považuje:
- Zachování stávajících železobetonových traktů – tyto části stavby s průvlakovými stropy mají při konstrukčních výškách jednotlivých podlaží 3,4 m resp. 3,0 m velice omezenou možnost umístění rozvodů pod jejich stropem. Toto vede k návrhu nouzového a poměrně nákladného řešení hlavních rozvodů zejména vzduchotechniky, chlazení a elektrorozvodů v návaznosti na hlavní svislé trasy v instalačních šachtách navázat podzemním kolektorem vedeným po obvodu ledové plochy.
- Zachování stávajících částí stavby při momentální neznalosti jejich statické kvality vede k návrhu nosných konstrukcí hlediště nezávislých na výše uvedených konstrukcích, zejména hlavních sloupů nesoucích zastřešení haly. Toto vnáší komplikace do návrhu dispozičního řešení hlavně diváckého zázemí ve 2. nadzemním podlaží a zázemí hokeje v 1. nadzemním podlaží.
- Při téměř trvalém provozu ledové plochy lze předpokládat její zmrzlé podloží. Studie předpokládá 2 alternativy sanace této části stavby za cenu značných vícenákladů.
- Problematická dopravní obslužnost
- Nelze v dané lokalitě vyřešit tzv. „dopravu v klidu“, tj. dostatečný počet parkovacích míst
- Problematické podmínky organizace výstavby v místě prakticky bez volných ploch pro zázemí staveniště.
- Značně omezené prostorové možnosti pro splnění požadovaného stavebního programu.
O rekonstrukci stadionu se bude dále jednat. Závěrem můžeme dodat některé zajímavosti se studie architektů Buchty a Žáka. V součtu se čtyřmi šatnami u „Zimáčku“ bude k dispozici celkem 21 šaten. Z ochozu diváků vede celkem 16 vstupů do hlediště. „Kotel“ domácího fanklubu je situován na krátkou SV stranu hlediště do jeho horní části, kde může být až 880 stojících diváků