Zástupci firmy Strabag i společnosti M-Silnice zásadně nesouhlasí s obžalobou, která viní celkem deset lidí z obecného ohrožení z nedbalosti kvůli pádu silničního mostu ve Vilémově. Při tragické události zemřeli čtyři dělníci. U Okresního soudu v Havlíčkově Brodě dnes státní zástupkyně přečetla obsáhlou obžalobu a začali vypovídat obžalovaní. Soudkyně Hana Doubková stačila vyslechnout pouze dva a hlavní líčení odročila na neurčito. Obviněným, mezi nimiž jsou zástupci stavebních firem, investora i stavebního dohledu, hrozí vězení od tří do deseti let.
Zástupce Strabagu, stavbyvedoucí Roman Bednařík prohlásil, že práce na stavbě probíhaly přesně podle projektu. „Podle projektové dokumentace mohly začít práce na odtěžení zeminy z předpolí mostních pilířů bez podepření klenby,“ uvedl. Pracovníci firmy podle něj začali odtěžovat zeminu z jedné strany mostu a měli pokračovat až do úrovně uložení klenby. „Pak se práce měly podle projektu přesunout na druhou stranu a následně přerušit. Subdodavatelská firma pak měla podepřít klenbu mostu,“ uvedl Bednařík.
Až poté se měla bourat mostní vozovka a dotěžit zemina. Mezitím však most spadl, čemuž ale podle Bednaříka předem nic nenasvědčovalo. O možných rizicích kolapsu stavby se nemluvilo ani na kontrolních dnech, dodal. „Neznám jediný důvod, proč pod mostem v době jeho pádu pracovali lidé z firmy Bögl a Krýsl. S tou já jsem neměl žádný vztah,“ dodal Bednařík. Čtyři z šesti dělníků tehdy pod sutinami zahynuli. Další z obžalovaných, stavbyvedoucí firmy Bögl a Krýsl Josef Spour odmítl před soudem vypovídat.
Jakékoli provinění odmítl i Michal Hejkal, který byl podle stavebního deníku veden jako hlavní stavbyvedoucí. Tuto pozici prý však nevykonával, práce nekoordinoval a podílel se jen na vedení stavebního deníku, komunikaci s investorem a fakturování. „Přímo na mostě nebyly moje povinnosti žádné, toto staveniště jsem předal dalším zhotovitelům, to je firmě Bögl a Krýsl,“ uvedl Hejkal. Ani podle něj havárii mostu nic nenasvědčovalo.
Hlavní líčení bude pokračovat výslechem dalších obžalovaných a soudních znalců. Datum soudkyně zatím neurčila a jednání odročila na neurčito.
Most ve Vilémově se zřítil v září 2014, pod ním v té době pracovalo šest dělníků. Čtyři zahynuli a dva byli zraněni. Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry. Podle závěrů policejního vyšetřování, výslechů a odborných posudků nebyly stavební práce řízeny v souladu s projektovou dokumentací a nebylo zajištěno dodržování povinností k ochraně života, zdraví, životního prostředí a bezpečnosti práce.
Inspektorát práce udělil v souvislosti se zřícením mostu pokuty v celkové výši 1,5 milionu korun. Dostaly je firmy Strabag a Bögl a Krýsl a koordinátorka bezpečnosti práce Marie Hubková. Pokutovaní podle inspektorátu nezajistili dostatečně bezpečnou koordinaci prací při opravách mostu.
Téměř 90 let starý klenutý most přes říčku Hostačovku ve Vilémově procházel rekonstrukcí v rámci modernizace silnice druhé třídy 345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most ve Vilémově opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.