Z pádu mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku, kde loni zahynuli čtyři lidé, policie obvinila deset lidí. Za obecné ohrožení z nedbalosti jim hrozí tresty od tří do deseti let. To řekla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková. Mezi obviněnými jsou představitelé stavebních firem, které se podílely na realizaci stavby, zástupci investora a lidé, kteří měli na starosti dohled nad dodržováním bezpečností práce v průběhu stavby.
"Vyšetřovatel je viní z toho, že z nedbalosti způsobili obecné nebezpečí. Spáchali takový čin tím, že porušili důležitou povinnost vyplývající z jejich zaměstnání, postavení nebo funkce a uloženou jim podle zákona, a způsobili takovým činem těžkou újmu na zdraví a smrt," uvedla mluvčí.
Téměř 90 let starý klenutý most přes říčku Hostačovku ve Vilémově procházel rekonstrukcí v rámci modernizace silnice II/345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most ve Vilémově opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl.
S mluvčí společnosti M-Silnice se nepodařilo spojit. Kraj Vysočina podle Jitky Svatošové z tiskového oddělení vyčká na výsledky vyšetřování. "Jsme přesvědčení, že ze strany investora nedošlo k pochybení," uvedla Svatošová. Firma Strabag si podle mluvčí Edity Novotné není vědoma pochybení svého ani svých zaměstnanců. Podle právního zástupce firmy Bögl a Krýsl Radka Ondruše Policie ČR dosud firmu o vzneseném obvinění nevyrozuměla. "Jakmile se tak stane, vyjádříme se," řekl Ondruš.
Most se zřítil loni 4. září. V jeho troskách zahynuli čtyři dělníci a další dva byli zraněni. Pod mostem pracovalo v době neštěstí šest dělníků, tři Češi a tři Slováci. Přežili dva muži ze Slovenska. Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry. Pilíř se pak neměl o co opřít a přestal plnit nosnou funkci.
Oblastní inspektorát práce v Českých Budějovicích oznámil letos v květnu, že kvůli porušení bezpečnosti práce zahájil správní řízení s firmami Strabag a Bögl a Krýsl a s koordinátorkou bezpečnosti práce Marií Hubkovou. Inspektoři je podezřívají, že se vzájemně neinformovali o aktuálních pracích a o možných bezpečnostních rizicích.
"Do současnosti jsme provedli dokazování věcnými důkazy. Vyslechli jsme kolem 20 svědků, při výslechu svědků ze Slovenska jsme si museli vyžádat mezinárodní pomoc. Naše dokazování je v podstatě dokončeno, teď dostanou účastníci řízení možnost navrhnout provedení svých důkazů," řekla už dříve Dagmar Plocková Mahrová z právního oddělení inspektorátu. Inspektorát pak rozhodne, zda budou navržené důkazy provedeny. Rozhodnutí by mohlo padnout zřejmě v říjnu. Zúčastněným firmám hrozí podle Plockové Mahrové pokuta do dvou milionů, koordinátorce bezpečnosti až 300.000 korun.
Ze závěrů policejního prověřování, z výslechů svědků i ze znaleckých posudků z oboru stavebnictví podle mluvčí vyplynulo, že stavební práce, při nichž se zřítil most, nebyly řízeny v souladu s ověřenou projektovou dokumentací. Při pracích nebylo zajištěno dodržování povinností k ochraně života, zdraví, životního prostředí a bezpečnosti práce.
V nadcházejícím období bude podle Čírtkové probíhat standardní policejní vyšetřování celého případu, které potrvá několik měsíců. "Až do jeho ukončení nebudeme poskytovat žádné bližší informace k jeho průběhu ani k jednotlivým prováděným úkonům," uvedla mluvčí.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.