Pondělí, 19. února 2024, 19:50
Přesně před pěti lety, tedy 19. února 2019, došlo u Martinic na Žďársku k bizarní a těžko uvěřitelné situaci. Mohla mít tragické následky. Osobní vlak ujel s cestujícími bez strojvedoucího několik kilometrů. Během události, kterou se zabývala i policie, se naštěstí nikdo nezranil.
Událost se stala dopoledne na jednokolejné neelektrifikované trati číslo 252 v úseku mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím. Ve vlaku bylo kromě strojvedoucího jedenáct cestujících. Spoj vyjel v 8:44 ze stanice ve Velkém Meziříčí a jel do Křižanova. Po několika minutách jízdy ale vlak kvůli závadě na brzdě zastavil. Po vypnutí a zapnutí takzvané střadačové brzdy se vlak opět rozjel, ale po 80 metrech se znovu zastavil. Strojvedoucí tedy z vlaku vystoupil a šel situaci prověřit. „Špatnou manipulací s brzdovými prvky strojvedoucí způsobil, že se vlak uzavřel a samovolné rozjel,“ informovala o události policejní mluvčí Dana Čírtková.
V tu chvíli se vlak začal samovolně rozjíždět proti původnímu směru jízdy, tedy směrem do Velkého Meziříčí. Strojvedoucí začal situaci okamžitě řešit, nejdříve zavolal na stanici do Velkého Meziříčí, kde sloužícímu výpravčímu sdělil, co se stalo. Výpravčí připravil vše k tomu, aby vlak vjel na zdejší první kolej, kde by mohl být mechanicky zastaven.
Vlak jel naštěstí pomalu, nehrozila ani to, že by se srazil s jiným vlakem. V bezpečí byli i cestující, kteří měli zavřené dveře a z vlaku během nezajištěné jízdy nemohli vypadnout. To je ale moc neuklidnilo, a když zjistili, co se stalo, tak ve voze vypukl zmatek a nastala panika.
O nehodě, která se stala přesně před pěti lety, tehdy napsal svědek na Facebook. „Vlak se ale rozjel a strojvůdce zůstal venku. Když cestující zjistili, že jedou v nezřízeném vlaku, zkoušeli zatáhnout za záchrannou brzdu. Ta ale nefungovala. Ve voze vypukla panika. Cestující volali rodinám, (kam se hrabe 11. září). Po 6 kilometrech a překonání třech vysokých mostů a jednoho tunelu dojel vlak zpátky do Velkého Meziříčí a byl zastaven. Moc nescházelo a ČD ze mě udělali sirotka,“ citoval doslovně server novinyvm.cz.
Ve vlaku shodou okolností cestovala i dcera výpravčího z Křižanova. Ta po telefonu dostala instrukce, jak zaktivovat magnetickou brzdu. Zkusila zatáhnout záchrannou brzdu, ta ale nefungovala. Fungovala ale kolejnicová brzda, která začala vlak přibrzďovat.
Vlak bez strojvedoucího urazil čtyři kilometry, přitom projel jedním tunelem a překonal několik vysokých mostů. Jel samovolně 14 minut, a celou cestu, která skončila ve Velkém Meziříčí, absolvoval bez zapnutého motoru. Ve stanici zastavil na první koleji a výpravčí ho tam zajistil zarážkami proti dalšímu pohybu. Poté všichni cestující z vlaku vystoupili, nikomu se naštěstí nic nestalo.
Případ zkoumali policisté, zajímala se o něj i Drážní inspekce. Ze všech cestujících výpověď Drážní inspekci podala pouze dcera křižanovského výpravčího. Podle policie se strojvůdce nakonec nedopustil trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti a vše bylo klasifikováno jako přestupek.
Tato nezvyklá nehoda se stala v roce 2022 inspirací pro film Mimořádná událost, režíroval jej rodák z Jihlavy Jiří Havelka.
Děj této takzvané komorní tragikomedie se odehrává během jednoho dne. Natáčel se na železniční trati Rakovník–Mladotice, která se provozuje pouze v letní sezóně, mimo jiné na Strachovickém mostě. Ve filmu si zahrála Jana Plodková, Igor Chmela, Jenovéfa Boková, Jaroslav Ples, Václav Kopta nebo třeba Alois Švehlík.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.