Nejznámějšími českými influencery jsou nadále youtuber Karel Kovář zvaný Kovy, herečka Nikol Leitgeb (dříve Štíbrová) a moderátor a zpěvák Leoš Mareš. Ve srovnání s koncem minulého roku v prvním pololetí roku 2023 významně rostla známost Anny Šulcové a influencerů Martina Mikysky vystupujícího jako Mikýř a Erika Meldika. Z první desítky vypadl TMBK a Petr Mára. Vyplývá to z pravidelného monitoru, jehož výsledky poskytlo Centrum marketingového výzkumu a tržních analýz Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické (VŠE).
Průzkum se koná od podzimu 2019 každého půl roku. Zjišťuje názory zhruba 400 respondentů od 15 do 34 let.
V posledních třech letech se čeští influenceři, kteří byli respondenty spontánně zmiňováni jako první, příliš nemění. Mezi nejčastěji vybavovanými se ve všech osmi realizovaných výzkumných vlnách objevuje Kovy a Leoš Mareš. "Ty lze tedy považovat za dva nejstabilnější a nejznámější české influencery," uvedl Radek Tahal, autor Influencer monitoru, který působí na Katedře marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE.
Mareš se nyní nachází na třetí příčce nejčastěji spontánně vybavovaných influencerů, kterou sdílí s blogerkou a herečkou Annou Šulcovou. Ta se přitom ještě před půlrokem do pětice nejznámějších influencerů nedostala. Na druhé pozici se s Marešem vystřídala Nikol Leitgeb. Kovy je stabilně na prvním místě.Stejně jako v předchozí vlně Influencer monitoru za nejvíce "okoukaného" influencera respondenti označují Annu Šulcovou. Během posledního půl roku počet lidí, kteří si ji přejí vídat méně často, vzrostl z 23 procent na 53 procent. Na druhou stranu ale razantně v poslední době rostla i její známost.
"Znalost osoby či značky s sebou může nést pozitivní i negativní emoční náboj. Vysoké povědomí je nicméně báječný stav pro další marketingovou práci, kdy je možné zjišťovat důvody nasycenosti a okoukanosti, a vhodně s takovými informacemi do budoucna pracovat," podotkl Tahal.
Bez ohledu na spontánně uváděné pořadí figuruje v desítce nejznámějších českých influencerů Kovy, Nikol Leitgeb, Leoš Mareš, Anna Šulcová, Mikýř, Erik Meldik, Jirka Král, Nikola Čechová alias Shopaholic Nicol, Kazma a Sugar Danny.
Mladí Češi ze sociálních sítí nejčastěji využívají Instagram, Facebook a Youtube. Všechny tyto kanály využívá přes 92 procent dotazovaných. Nadále roste obliba TikToku, který podle posledního průzkumu využívá 43 procent respondentů. "Téměř s jistotou lze říct, že v další vlně Influencer monitoru bude TikTok ve společnosti ještě rozšířenější," podotkl Tahal.
Za influencera se označuje člověk aktivní na sociálních sítích, který ovlivňuje významné množství lidí, hlavně mladé uživatele. Spolupráce s influencery se v posledních letech stala běžnou a důležitou součástí reklamních i politických kampaní.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.