V letech 1993-2016 zemřelo na českých silnicích 764 dětí. Dlouhodobě nejméně tragický měsíc pro děti? Možná překvapivě září! V posledních 11 letech děti nejčastěji umíraly jako pasažéři v osobních automobilech. Češi začali brát vážně používání dětských autosedaček. Zdaleka ne všichni dětští cyklisté mají na hlavě přilbu.
V letech 1993-2016 zemřelo na českých silnicích 764 dětí. Nejhorší situace byla v roce 1994, kdy zemřelo 75 našich nejmenších, naopak historicky nejméně dětí zemřelo v roce 2013 – celkem 8. V roce 2016 zemřelo 13 a během prvních sedmi měsíců letošního roku 5 dětí.
V letech 2006-2016 zemřelo při nehodách 181 dětí. Z toho bylo:
Ze statistik současně vyplývá, že nejnebezpečnějšími jsou pro děti letní prázdniny. V uvedeném období zemřelo 29 procent všech dětských obětí dopravních nehod. Po devíti procentech si připsaly měsíce říjen a listopad, po osmi duben a červen. „Naopak jednoznačně nejbezpečnějším je pro děti do 15 let první měsíc školního roku, tedy září. Za uplynulých 11 let během něho přišla o život dvacetina všech dětí usmrcených na silnici. Tradičně vysoká míra pozornosti věnovaná bezpečnosti dětí na silnici sehrává svou pozitivní roli,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Téměř pětina dětských pasažérů usmrcených v letech 2012-2015 nebyla řádně připoutána. Situace se však zlepšuje. Zatímco nejvíce nepřipoutaných dětí přišlo o život v letech 2006 a 2007 – ročně shodně po šesti, v roce 2015 se jednalo o dva fatální případy. Loni pak zemřelo všech osm dětí při přepravě za využití dětského zádržného systému.
V letech 2008-2016 zavinily děti celkem 4 062 dopravních nehod jako chodci a 2 237 jako cyklisté. Jejich následkem zemřelo 10 dětských chodců a 4 cyklisté. Problémem zůstává velký počet dětských cyklistů, kteří se neztotožnili s povinností nosit přilbu. V letech 2009-2016 zemřelo 9 nejmenších cyklistů, z toho 4 bez přilby. V loňském roce zemřel jeden mladý cyklista, byť s přilbou na hlavě. Nicméně dalších 20 dětí bylo zraněno těžce, 4 z nich bez přilby. Podobně tomu bylo i u lehce zraněných dětských bicyklistů, kdy z 246 nepoužilo přilbu 108.
„Při dopravní výchově na školách a také v rámci preventivního projektu Na kole jen s přilbou je dětem i jejich rodičům vysvětlováno, že jízda bez přilby může být nebezpečná. Ovšem v konečném důsledku jsou to právě rodiče, kteří jsou pro ně každodenním vzorem. Vzorem, který rozhoduje, nakolik bude brát nastupující generace problematiku bezpečnosti na silnicích vážně,“ uzavírá Roman Budský.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.