Všichni nadšenci do jihlavské MHD si dnes připomínají jedno velké výročí. Na den přesně před 115 lety, tedy 26. srpna 1909, se v Jihlavě první cestující svezli tramvají. Městem vedla jediná trať, která spojovala centrum města se vzdáleným nádražím.
Na začátek je třeba zmínit, že vůbec první úvahy o zřízení nějakého veřejného dopravního prostředku mezi nádražím a centrem města se v Jihlavě objevily již v roce 1904. V této době zde byla městská doprava nedostačující, provozovány byly fiakry a později i omnibusy s kapacitou šest až patnáct osob. Ty však zajišťovali hoteliéři a jednalo se jen o dopravu k jejich hotelům.
Důležitým mezníkem bylo září 1906, kdy padlo definitivní rozhodnutí o tom, že v Jihlavě začne výstavba tramvajové trati o rozchodu 1000 mm. Zpočátku byla trať tramvaje zamýšlena jako spojka obou nádražních budov v Jihlavě, část své cesty měla dokonce urazit po vlakových kolejích transverzálky přes viadukt. K tomu ale nakonec nedošlo a vznikla pouze jediná trať. Ta byla postavená v roce 1909 a vedla ze Severozápadního nádraží (dnešní Hlavní nádraží) na Hlavní náměstí (dnes Masarykovo).
Stavební práce začaly v roce 1908, slavnostní otevření trati se pak konalo 26. srpna roku 1909, první vůz vyjel ve 12:08, a to i přestože potřebná koncese byla vydána až 15. září. Jednokolejná trať se třemi výhybnami, vycházející z dnešního Masarykova náměstí a pokračující po Komenského ulici, přes náměstí Svobody a dále po Havlíčkově ulici až k nádraží, byla dlouhá přibližně 2,7 kilometrů, šlo tak po Českém Těšíně a Mariánských Lázních o třetí nejmenší tramvajový provoz na území Česka.
Pokud cestující nastoupil do tramvaje na první zastávce a chtěl jet na konečnou, pak mu cesta trvala 14 minut. Po celou dobu existence zůstala jihlavská trať beze změn, avšak v období jejího postupného konce ve čtyřicátých letech se objevilo několik návrhů na její rozšíření do Bedřichova a k městskému nádraží transverzální dráhy včetně využití železniční tratě do Kostelce.
Jihlavská tramvajová linka prošla několika drobnými úpravami, třeba se měnil počet zastávek a výhyben. Dalším mezníkem byla druhá světová válka, kdy padlo rozhodnutí o tom, že tramvaje v Jihlavě jsou zastaralé a nevyhovující a přišlo se s tím, že tramvaje nahradí trolejbusy.
Neděle, 21. dubna 2024, 16:19
Čtvrt století už jezdí v jihlavské MHD nízkopodlažní vozidla. V neděli si v krajském městě tento významný milník připomněli oblíbenými retrojízdami. Trolejbusy se mohli zájemci svézt dopoledne i odpoledne, program byl i v areálu dopravního podniku.
Tramvajová trať tak byla nejdříve zkrácena, konkrétně byl v roce 1947 zrušen úsek od jatek k nádraží. Kvůli výstavbě trolejbusové dráhy byl na zbytku tramvajové trati provoz zastaven někdy v létě 1948, přesné datum však není známo. Podle některých zdrojů odjela poslední tramvaj z náměstí 12. listopadu 1948. 19. prosince 1948 pak vyjely do města poprvé trolejbusy.
To, že po Jihlavy jezdily tramvaje, nám může připomenout pamětní kolejnice, která se nachází v místě bývalé vozovny v Havlíčkově ulici. Kolejnici dnes najdeme nedaleko mostu U Jánů po cestě na hlavní vlakové nádraží. Tato připomínka se na mostě nachází od roku 2012 a je vyrobena z použitých brněnských žlábkových kolejnic. „Dalo by se ale určitě udělat i víc, pokud by město chtělo. Kolejnici bych spíše umístil na Masarykovo náměstí, kam přijde více turistů. A také mohla sloužit jako podklad pro případný vůz historické tramvaje, který by tam mohl být občas nebo i nastálo přivezen," zmínil pro idnes.cz Luděk Bohuňovský z jihlavského Sdružení za záchranu historických trolejbusů a autobusů.
Vzhledem k tomu, že demontáž tramvajového trolejového vedení v Jihlavě nějakou dobu trvala, nemohl být trolejbusový provoz zahájen ihned po ukončení toho tramvajového. První trolejbus v Jihlavě tak vyjel v již zmíněném termínu – tedy 19. prosince 1948, v mezidobí byl provoz zajišťován pomocí autobusů, včetně jednoho zapůjčeného z brněnského dopravního podniku. Provozovatelem trolejbusové sítě však překvapivě nebylo město, ale podnik Západomoravské elektrárny.
Pondělí, 8. ledna 2024, 16:40
Až do neděle 7. ledna se mohli lidé v Jihlavě svézt vánočním trolejbusem, který městem během adventu a vánočních svátků projížděl vůbec poprvé. A tato novinka má na kontě jedno ocenění. Vánoční ozdobený trolejbus, který díky svému polepu nešel na...
První trať byla v podstatě souběžná s tramvajovou, vedla od hlavního nádraží Havlíčkovou ulicí na náměstí Svobody a dále na Masarykovo náměstí. 27. února 1951 byla zprovozněna další linka, a to po městském okruhu – od Tesly' kolem staré nemocnice, ulicemi Tolstého a 17. listopadu na Štefánikovo náměstí, a dále Žižkovou ulicí do ulice Benešovy a na náměstí. Současně byla také zprovozněna i jednostopá trať vedoucí Jiráskovou ulicí do čtvrti Staré Hory, obě tratě byly postaveny už dříve. Právě v této době se zavedlo označení trolejbusových linek písmeny, dnes se v ČR jedná o naprostou výjimku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.