čtvrtek 13. května 2021 Servác

Vlaky na trase Jihlava – Znojmo jezdí na den přesně už 150 let. Výročí se musí obejít bez oslav

Dnes si připomínáme jedno významné dopravní výročí. Na den přesně před 150 lety byl totiž zahájen pravidelný provoz na železniční trati Jihlava – Znojmo. Toto výročí se ale bude muset obejít bez oslav.

Oslovené obce oslavy letošního kulatého výročí okolo tohoto termínu totiž s ohledem na koronavirovou epidemii nechystají.

Začátky na trase Jihlava - Znojmo 

Trať vedoucí z Jihlavy do Znojma tehdy vybudovala soukromá společnost Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB), která vznikla v červenci 1870 s cílem vybudovat druhé severojižní spojení v Čechách.

Trasa mezi Jihlavou a Znojmem podle Českých drah měří 99 kilometrů, vlakem se teď dá přejet asi za dvě hodiny.

V roce 1839 byl v Jihlavě založen Komitét pro zavedení železničního spojení Jihlavy s Vídní a Prahou. První vlak do Jihlavy přijel z Německého Brodu v prosinci 1870. Úsek Kolín - Golčův Jeníkov byl uveden do provozu v prosinci 1869, úsek Golčův Jeníkov - Havlíčkův Brod v prosinci 1870, v lednu 1871 pak úsek Havlíčkův Brod - Jihlava a v dubnu 1871 konečně úsek Jihlava - Znojmo.

Trasa v současné době 

V posledních letech se na zmíněné trati investuje do oprav zabezpečovacích zařízení, konkrétně mezi Jihlavou a jihomoravským Znojmem stály opravy staničních zabezpečovacích zařízení včetně výhybek v posledních šesti letech 250 milionů korun, prováděné tam byly například i rekonstrukce přejezdů. „Další opravy za desítky milionů korun na této 150 let staré dráze Správa železnic připravila pro letošek,“ sdělila její mluvčí Nela Friebová. Předloni začaly na trati jezdit spěšné vlaky, které pokračují do Havlíčkova Brodu a mají přípoje na rychlíky do Prahy.

Spěšné vlaky, které objednala Vysočina ve spolupráci s Jihomoravským krajem, jezdí od prosince 2019. „Jmenují se Veltlínské zelené, Ryzlink rýnský a Sauvignon, podle charakteristických vinných odrůd znojemské vinařské podoblasti. Do ní spadá také vinice Sádek na Vysočině, nedaleko níž trať vede," sdělil Martin Hyský, předseda výboru pro rozvoj strategických projektů zastupitelstva Vysočiny. Tato trať má podle něj spíš tranzitní, meziregionální charakter. „Vždyť v roce 1871 byla stavěná jako nejkratší spojnice Vídně a Berlína," dodal Hyský.

Hodnocení článku je 88 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto České dráhy | Zdroj ČTK

Štítky vlak, Jihlava, Znojmo, výročí, 150

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.