Počasí dnes-1 °C, zítra1 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Linka 112 vyřídila za dvě desetiletí přes 60 milionů tísňových hovorů

Tísňová linka 112 odbavila za 20 let své existence v Česku přes 60 milionů hovorů. Jen loni přijala 2,8 milionu volání a přes 40.000 textových zpráv, uvedl v tiskové zprávě Hasičský záchranný sbor ČR (HZS ČR). Linka 112 je jednotným evropským číslem bezplatného tísňového volání. Pro zvýšení povědomí o její existenci byl 11. únor vyhlášen Evropským dnem linky 112.

Jednotné číslo sloužící pro přivolání pomoci všech složek integrovaného záchranného systému funguje v Česku dvě desetiletí. V letech 2005 až 2023 odbavila 60,027.035 tísňových volání. V prvních letech jejího fungování přitom bylo hovorů více než v současnosti, což bylo v mnoha případech důsledkem různých falešných volání a pokusů, zda linka funguje, uvedl mluvčí generálního ředitelství HZS ČR Jiří Fröhlich.

Předloni přijala linka zhruba 2,2 milionu volání a 68.273 SMS zpráv. Loni počet volání narostl na 2,8 milionu, zatímco textových zpráv ubylo na 40.561.

Od roku 2017 jsou na linku 112 směřovány i hovory z automatického tísňového volání eCall, kterým jsou povinně vybavena všechna auta schválená do výroby po 31. březnu 2018. Záchranářům může pomoci také systém pokročilé lokalizace mobilního telefonu, jenž je součástí operačních systémů mobilních telefonů. Operátor linky díky němu zná pozici volajícího v okamžiku hovoru.

Od roku 2022 je možné na linku 112 nejenom telefonovat, ale i zasílat SMS zprávy. Tato služba byla zavedena prioritně pro lidi s handicapem, zejména pro neslyšící. Od roku 2026 je v plánu rozšíření tísňové komunikace textem formou přímého chatu s operátorem.

O zavedení jednotného čísla tísňového volání ve všech členských státech Evropské unie rozhodla Rada Evropských společenství v roce 1991. Počátky projektu tísňové linky 112 v Česku sahají až do roku 1996, přičemž od roku 2003 je linka dostupná ve všech telefonních sítích, do této doby byla funkční pouze v mobilních sítích

V Česku funguje 14 call center linky 112, jsou navzájem propojena. Na linku se lze dovolat i bez SIM karty, pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky tísňová linka, pomoc, hzs, statistika

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Linka 112 vyřídila za dvě desetiletí přes 60 milionů tísňových hovorů | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.