sobota 23. října 2021 Teodor

Kartotéka vizuálního smogu: V Jihlavě zmizí nevzhledné ploty s bannery či reklamní poutače na sloupech

Kartotéka vizuálního smogu. To je nový pracovní název, který mají na svědomí jihlavští pracovníci Útvaru městského architekta (ÚMA). Zmíněná kartotéka popisuje širokou škálu vzhledových problémů v Jihlavě – přes ploty tvořené reklamními bannery, nevzhledné skříně elektrických rozvaděčů po nečitelné označení provozoven. Radní města Jihlavy Kartotéku vzali na vědomí společně s dalšími postupy čištění vzhledu města.

V Karto­téce je v osmi okruzích definováno několik problémových témat. Patří sem jak plot tvořený reklamními bannery, tak nevzhledné skříně elektrických rozvaděčů či nečitelné označení provozoven. Každá karta popisuje stav tématu a navrhuje akce, doporučení i regulace pročištění města od zbytečných a nevhodných vizuálních podnětů.

„Nejprve si ale zameteme před vlastním prahem – v první etapě se začnou řešit témata, která míří přímo na město, jakožto vlastníka nemovitostí a původce vizuálního smogu. Městský majetek se tak stane pozitivním vzorem pro další tvůrce vizuálního smogu i pro ostatní participanty, kteří jej tolerují. Ve druhé etapě se město zaměří na ostatní původce a na způsob podání pomocné ruky k řešení,“ uvedl náměstek pro oblast územního plánování Vít Zeman.

Město již začalo podnikat první kroky. V první etapě se zaměřilo třeba na nežádoucí zakrytí oken v domech ve svém majetku a sjednocení vzhledu restauračních zahrádek. Dále se upraví panely pro orientaci v domech, kde sídlí více subjektů.

Na Jiráskově ulici je jeden z plotů, kde nevzhledné bannery letos zmizely

„Úpravu si vyžádají také nevzhledná dvířka elektrických rozvaděčů, na posprejované domy pamatuje obnovený a vylepšený mechanizmus k přidělování dotací pro opravy či úpravy domů na území města,“ jmenuje Aneta Hrdličková z jihlavského odělení vnějších vztahů.

Prvním výstupem je kultivace dvířek rozvaděčů historických domů v ulici U Mincovny, kam se bude brzy stěhovat část úředníků z nevyhovujících prostorů v Hluboké ulici.

„Nutné bude také vytvořit databázi povolené reklamy na majetku města, čímž se určí i přesný počet a místo reklam nepovolených. Problém vidíme také v propagaci akcí na městském majetku, nevhodné jsou ale i reklamní hradby, které například na Havlíčkově ulici lemují jihlavskou kulturní památku – obilní skladiště. Dále bude například nutné vytvořit manuál pro označování provozoven a srozumitelný postup ke zpracování a povolení označení provozovny,“ doplnil náměstek Zeman.

Jedním z velkých problémů vizuálního smogu ve městě je například věšení reklam na ploty podél silnic, které mnohdy probíhají bez vědomí vlastníků. Z průzkumu je patrný vzorek z Pávovské ulice, kde je nelegální většina. Takový stav se zpravidla zhoršuje při blížících se volbách

Již nyní se některé postupy k lepšímu vzhledu města realizují. Například smlouvy, na jejichž základě se reklamní poutače objevovaly na sloupech veřejného osvětlení, již nebyly z podnětů ÚMA obnovovány nebo vytvářeny nové. „Do konce roku 2020 tedy reklamy ze sloupů zmizely zcela,“ uvedl náměstek.

Realizace přináší výsledky v podobě Manuálu dobrých restauračních zahrádek pro město Jihlava.

„Okruh všemožných problémů a jejich aktérů je ale opravdu veliký, pochybuji tedy, že se vše za jeden rok vyřeší. Naším záměrem je zejména nastavit spolupráci s externími subjekty tak, aby jejich podnikání nerušilo kulturně historické a architektonické kvality veřejného prostoru v Jihlavě,“ doplnil Vít Zeman.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Dalibor Mašek, Magistrát města Jihlavy

Štítky vizuální smog, Jihlava, banner, reklama, radnice, kartotéka, ÚMA

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.