Podvody na internetu jsou fenoménem dnešní doby, jejich počet neustále přibývá. Nejnověji se kriminalisté se setkávají s podvody na lidech, kteří prodávají zboží na bazarových portálech. Za pomocí pestré komunikace pachatel vymámí z prodejce údaje potřebné k provedení platby kartou a neštěstí je na světě.
Jenom na Krajském ředitelství policie kraje Vysočina řeší denně i několik internetových podvodů. „K těmto případům by ale nemuselo vůbec docházet, kdyby lidé byli opatrní a dodržovali několik jednoduchých zásad,“ říká policejní mluvčí Dana Čírtková. Kybernetická kriminalita tvoří v současné době více než třináct procent z celkové kriminality, ke které dochází v Kraji Vysočina. Znepokojující je i stálý nárůst tohoto poměru.
V poslední době se v internetovém obchodě objevuje zcela nový fenomén. Jde o podvody, které postihují lidi, kteří prodávají různé zboží na bazarových portálech, nejčastěji Vinted nebo Bazoš a podobně. Může za to nástroj, který se odborně nazývá „sociální inženýrství“, přiléhavější je ale hovorové slovo „ukecání“. Principem celého jednání ze strany pachatele je za pomoci pestré komunikace ukolébat oběť - prodávajícího, a ten v dobré víře předá kupujícímu (pachateli) údaje potřebné k provedení platby platební kartou, a to včetně přeposlání autorizačního kódu, nebo mu sdělí přístupové údaje ke svému elektronickému bankovnictví, opět včetně autorizačního kódu přístupu a potvrzujících kódů plateb.
Martin Vaněček, vedoucí odboru analytiky a kybernetické kriminality Krajského ředitelství policie kraje Vysočina popisuje, jak to probíhá prakticky. „Prodávající vystaví zboží. Pokud uvede telefonní číslo, ozve se mu kupující přímo na telefonu, pokud ne, snaží se pachatel komunikovat na platformě bazarového portálu a vylákat telefonní číslo nebo e-mail. Poté projeví zájem o zboží a uvede, že pošle odkaz (proto telefonní číslo, e-mail) na platební bránu, kam on (kupující/pachatel) složí peníze a ty přijdou rovnou na účet prodávajícího, nebo variantně na přepravní společnost, která kromě platby zajistí i přepravu zboží. Již v tomto okamžiku pozor! Například Vinted ve svých pravidlech důrazně upozorňuje, aby prodávající komunikoval s kupujícím výhradně přímo na Vinted.“
V příštím kroku zasílá kupující, nyní již pachatel, odkaz komunikátoru (WhatsApp, Messenger, E-mail, at.), na který prodávající, nyní poškozený, „klikne“ pro zadání údajů potřebných pro provedení platby ze strany kupujícího/pachatele. Po otevření odkazu se objeví platební brána nebo stránky přepravní společnosti. Tyto stránky vypadají často velmi podobně, jako skutečné stránky této společnosti, přičemž je prodávající/oběť vyzvána k vyplnění tam uvedených údajů.
„Těmito údaji jsou údaje potřebné k provedení platby platební kartou nebo údaje k elektronickému bankovnictví, které prodávající - poškozený v dobré víře vyplní. Potíž je v tom, že k tomu nedochází v oficiálním prostředí e-shopu Vinted, ale mimo ní. A protože odkaz zaslal kupující - pachatel, má po odeslání odkazu potřebné údaje pro přístup k vašemu účtu a dveře k vaším financím otevřeny. Pak záleží na tom, kolik peněz je na účtu, včetně spořícího, a jak rychlý a šikovný je pachatel. Musí z vás ale ještě vymámit potvrzující kód platby/převodu, a proto komunikuje a komunikuje. Pak najednou komunikace utichne, někdy přijde další odkaz „platební brána má poruchu, zkuste to za hodinu, dvě, tři.“ A pak přijde ten nepříjemný objev. Použiji slang: účet je vybílen,“ nastoluje tvrdou realitu, kterou tyto podvody končí, Martin Vaněček. Někdy se dokonce stává, že peníze skutečně přijdou, jsou to peníze od jiného poškozeného. Ale pak stejně zmizí i s vašimi penězi.
Jak tedy toto riziko omezit?
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.